OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlare till Arbetsförmedlingen Kundtjänst som även talar arabiska, tigrinja eller somaliska.
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Vi sammanför tusentals arbetssökande med arbetsgivare och har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken, vilket gör att vi bidrar till ökad sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Vi har inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en effektivare och modernare myndighet och söker dig som vill vara en del av utvecklingen.
Dagens teknikutveckling skapar nya möjligheter och förväntningar vilket ställer krav på oss som myndighet att öka vår service och tjänsteleverans via digitala kanaler. Arbetsförmedlingen Kundtjänst i Södertälje Globen är en av sju nationella kundtjänster som har ett uppdrag att ge arbetssökande och arbetsgivare mfl snabb, effektiv och kvalificerad arbetsförmedlingsservice via distansmöten och digitala kanaler. En stor del av vårt kontor arbetar även med etableringsuppdraget och vi besvarar samtal från sökande inom etableringsuppdraget på språken arabiska, persiska, tigrinja, somaliska, ryska, engelska och svenska.
I april har vi öppnat en supportlinje för ett kompetenskartläggningsverktyg som kommer användas av asylsökande och heter JOBSKILLS. Denna användarsupportlinje besvaras på språken arabiska, somaliska, tigrinja, persiska och engelska.
Du behöver ha förmågan att arbeta med en kund i en process, ha digital kompetens, skapa struktur och göra prioriteringar. Att ge god service, tolka och tillämpa regelverket, informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. Den miljö du arbetar i är kundintensiv med krav på hög servicenivå och tydlighet i myndighetsuppdraget. I arbetet ingår mycket kommunikation och dokumentation på svenska.
Vi förväntar oss att du arbetar utifrån Arbetsförmedlingens värdegrund samt har ett respektfullt bemötande såväl internt somexternt. Du deltar aktivt i vårt förnyelsearbete, visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du värdesätter olikheter, förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra, är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan språkligt anpassa dig till situation och informationskanal.
Grundläggande kvalifikationskrav
• Minst fullföljd 3 år gymnasium
• Minst två års arbetslivserfarenhet där arbetslivserfarenhet i Sverige är meriterande
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
• Hög språklig kompetens i arabiska, tigrinja eller somaliska
Meriterande
• Att du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
• Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)
• Tidigare erfarenhet av kundkontakter via digitala kanaler och att hålla kundmöten på distans (T.ex. via telefon, chatt och videomöten)
• Då vår verksamhet är uppbyggd på korta effektiva möten ser vi att det är meriterande om du har utbildning inom och/eller erfarenhet av olika samtalstekniker
• Meriterande att du har erfarenhet av serviceyrke
• Då vi stöttar arbetssökande i nya digitala verktyg och självbetjäningstjänster är det meriterande om du själv har en vana och förmåga att använda dessa verktyg samt förmågan att guida andra
• Du har ett intresse för arbetsmarknadsfrågor och håller dig uppdaterad om vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden
Övrigt
Eftersom du kommer arbeta med människor i förändring kommer vi att lägga mycket stor vikt vid din personliga lämplighet.
Anställningen är tillsvidareanställning på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse. Våra öppettider är måndag till fredag kl. 08.00-20.00 och lördag till söndag kl. 09.00-16.00. Vi arbetar med flexibel schemaläggning och dina arbetstider kan förläggas till såväl dagtid som kvällar och helger beroende på verksamhetens behov. Vårt arbete bedrivs i öppet kontorslandskap.
Ansökan
Du ansöker genom att registrera ett konto via länken nedan. Märk ansökan med diarienummer Af-2017/0033 1231 senast den 16 juli 2017. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg i din ansökan. I processen kommer tester att användas. Intervjuer kommer att ske 8e och 9e augusti i Södertälje.
Fackliga kontaktpersoner:
Ghassan Musa Issa Taha, ST 010-4888044
Maged Hanna, SACO 010-486 15 48
Fesseha Kifle, SEKO 072-598 34 64
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740