OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Delar du Arbetsförmedlingens vision - Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa? Vill du vara med och göra skillnad på riktigt? Gillar du att ha många kundkontakter? Hos oss finns alla möjligheter!
Arbetsförmedlingen Personligt Distansmöte finns idag på 17 orter i landet.
Vårt uppdrag är att ge arbetsgivare enhetlig, effektiv och kvalificerad service. Detta sker genom e-tjänster och personlig service via telefon men även via chatt, e-post. Vi strävar efter att fler kunder ska få sin service via webb och telefon. Målet är att ge rätt service, i rätt tid och i rätt kanal.
Hos oss arbetar du inte ensam, vi sitter tillsammans i kontorslandskap och kan stötta varandra i arbetet. Vårt ledarskap är nära och coachande och uppmuntrar till delaktighet, motivation och ansvarstagande.
Vi har schemalagd arbetstid och våra öppettider är vardagar kl. 08.00-16.00.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ge service och stöd till arbetsgivare från hela landet. En stor del av arbetsuppgifterna kommer att vara handläggning/beslutshantering, såsom Nystartsjobb. Du kommer att tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig och tolka stora textmängder och förklara vad det betyder. Du kommer även att ta emot intresseanmälningar från arbetsgivare som vill anställa med stöd. Andra arbetsuppgifter är att stötta arbetsgivare i rekrytering av personal genom att ge rådgivning via inkommande telefoni och andra digitala kanaler, såsom chatt och mail. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande. Du jobbar effektivt i system och är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet.
Grundläggande kvalifikationskrav
- Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse.
Övriga meriter för tjänsten:
- Erfarenhet av att arbeta med arbetsgivare och olika lönestöd
- Erfarenhet av granskning, myndighetsutövning och utredning
- Erfarenhet av arbetsförmedlingsverksamhet och arbetsmarknadsfrågor
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten.
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser.
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring.
Vi söker dig som har
Kundorientering: Är tillgänglig, serviceinriktad och samarbetar för att hitta flexibla lösningar, det vill säga lägger fokus på det som ger värde för kunden och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer.
Analytisk förmåga: Har god förmåga att hantera komplex information, ser hur delar hänger ihop och ser din del i helheten. God förmåga att analysera, planera och prioritera rätt saker i ditt arbete.
Stabilitet: Lugn och stabil, behåller tron på din egen förmåga och har ett realistiskt perspektiv i pressade situationer. Behandlar människor med respekt och är tydlig med vårt uppdrag och våra erbjudanden.
Målmedvetenhet: Sätter upp höga mål för dig själv utifrån organisationens behov och utmaningar. Är långsiktig, uthållig och kontinuerlig i ditt arbete att nå målen och tar ansvar för dina handlingar. Arbetar rättssäkert och skapar ordning och reda.
Kommunikativ förmåga: Kommunicerar så att budskapet blir tydligt och lättförståeligt. Lyssnar aktivt, är mottaglig för kundens behov och kan bemöta argument. Får andra att känna sig respekterade.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Söderhamn.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2022-01-16. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p och arbetsgivarintyg som styrker minst två års arbetslivserfarenhet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.