OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 13 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?
Rollen som arbetsförmedlare Som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du i uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar, är strukturerad och kan prioritera i arbetet. Miljön är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och etik. Du tar initiativ till möten med arbetsgivare, är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. Du möter arbetssökande som behöver extra stöd och du identifierar deras behov, erbjuder dem hjälp och service så att de ska kunna hitta ett arbete så snabbt som möjligt. Arbetet kräver proaktivitet och initiativtaganbde utifrån ramar och regelverk. Du tolkar, tillämpar och informerar om regelverket på ett rättssäkert sätt. Du dokumenterar och administrerar i våra it-system. Som arbetsförmedlare med inriktning nyanländas etablering, tydliggör du de krav som ställs på den nyanlände första tiden i Sverige. Tillsammans tydliggör ni mål om snabb övergång till arbete, planerar och följer upp vilka aktiviteter som behövs, för att öka möjligheten till arbete, beslutar om etableringsplan och fastställer nivån för etableringsersättning. Du ger råd och stöd vid studie- och yrkesval, matchning, coachning, jobbsökaraktiviteter. Du koordinerar samarbetet med Migrationsverket, Försäkringskassan, kommunen och tolkar. Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund och är en god ambassadör. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Grundläggande kvalifikationskrav
• Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p. Alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
• Minst två års arbetslivserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
Kompetenskrav för rollen
• Du är kundorienterad och inriktad på samarbete, dvs. du fokuserar på kunderna och kundernas upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Du är målinriktad och har en förmåga att arbeta resultatorientera
• Du är analytisk och har god förmåga att planera samt prioritera rätt saker i ditt arbete
• Du är lugn och stabil i pressade situationer
• har en interkulturell förståelse
Meriterande för rollen
• Erfarenhet av kvalificerad uppsökande tjänsteförsäljning gentemot företag eller offentlig sektor
• God kännedom av arbetsmarknaden och kontakter med näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv
• Du har genomgått Arbetsförmedlingens utbildning för arbetsförmedlare
• Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller parter
• Erfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller kris
• B-körkort
• Kunskap i någon eller några av språken: engelska, albanska, arabiska, dari, franska, mongoliska, persiska, ryska, somaliska, sorani, spanska samt tigrinja
Övrigt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Anställningen är på heltid men kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placering i Skara, Mariestad och Falköping
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31/8. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan. I processen kan testverktyg förekomma.
Kontaktpersoner
Sektionschef Ann-Sofie Brohm, 0104874856
ST Thomas Pershed, 010-486 85 82
SACO Sofia Andersson, 010-487 44 48
SEKO Raoof Nagshbandi, 010-486 74 14
HR Partner Nina Bengtsson, 010-486 32 90
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740