OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Verksamhetsområde Arbetssökande/arbetsgivare, Nordvästra Skåne
Vi söker nu ett stort antal arbetsförmedlare till verksamhetsområdena arbetssökande och arbetsgivare i Helsingborg.
Verksamhetsområde arbetssökande Nordvästra Skåne är en enhet med ca 120 medarbetare. Våra kunder är arbetssökande som bor i någon av följande kommuner; Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv, Åstorp, Perstorp, Bjuv, Klippan, Örkelljunga, Ängelholm och Båstad. Därför kan det innebära resor i tjänsten när du arbetar i denna enhet. Vår placering är dock i Arbetsförmedlingens lokaler i Helsingborg.
Verksamhetsområde arbetsgivare Nordvästra Skåne är en enhet med ca 70 medarbetare. Precis som verksamhetsområde arbetssökande finns våra kunder i Nordvästra Skåne vilket innebär att det kan förekomma resor i tjänsten även här. Vi arbetar däremot främst mot arbetsgivare i området och din placering kommer vara i Arbetsförmedlingens lokaler i Helsingborg.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter verksamhetsområde arbetssökande
Som arbetsförmedlare inom verksamhetsområde arbetssökande arbetar du med arbetssökande som står långt från arbetsmarknaden och/eller individer som har någon form av funktionsvariation samt behöver fördjupat personligt stöd av en arbetsförmedlare på det lokala kontoret. Grunden i arbetet är att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar, genomföra planeringssamtal och fördjupade planeringssamtal som är ett underlag för att kunden ska kunna ta nästa steg i sin process och närma sig ett arbete eller studier. I rollen ingår externa samarbeten med arbetsgivare, kompletterande aktörer och andra myndigheter, för att koordinera kundens process. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk.
Arbetsuppgifter verksamhetsområde arbetsgivare
Som arbetsförmedlare inom verksamhetsområde arbetsgivare arbetar du främst med att handlägga och fatta olika typer av beslut som till exempel lönebidrag och arbetsmarknadsutbildning. Vi tar även emot intresseanmälningar från arbetsgivare som vill anställa med stöd och matchar uppdraget med inskrivna personer i dialog med arbetsgivaren. Arbetet kräver att du har hög förmåga till att strukturera och planera ditt arbete då vi arbetar med flera ärenden i olika processer samtidigt. I ditt arbete ingår det också att ha mycket kontakter med arbetssökande, arbetsgivare, externa leverantörer och andra myndigheter där du hämtar hem den information du behöver för att kunna fatta korrekta beslut. Inom verksamhetsområde arbetsgivare finns också ett antal SIUS-konsulenter (Särskilt Introduktion- och uppföljningsstöd) som har i uppdrag att vara ett stöd till personer med funktionsvariationer gällande att finna, få och behålla ett arbete.
I båda verksamhetsområdena ingår att anvisa till, och fatta beslut om arbetsmarknadspolitiska program och insatser samt upphandlade arbetsförmedlingstjänster. Fokus i all handläggning ligger på att arbeta med god förvaltning utifrån din statstjänstemannaroll. Du behöver även vara bekväm med att i förekommande fall kunna hantera större mängder administration kring arbetssökanden.
Dagens teknikutveckling skapar nya förväntningar hos våra kunder och det ställer krav på oss som myndighet att öka vår service- och tjänsteleverans via digitala kanaler. I din roll som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera och prioritera.
Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p alternativt att du är eller har varit anställd som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på Arbetsförmedlare
- Minst två års arbetslivserfarenhet
- Mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
Kompetenskrav för rollen
- Kundorienterad och serviceinriktad
- Kommunikativ och lyhörd
- Analytisk
- Målmedveten
- Ordningsam
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Övrigt
Du får intern grundutbildning, möjlighet till kompetensutveckling, friskvård, bra semesteravtal samt andra förmåner. Anställningen är på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Tjänsten är visstid t.o.m. 2021-12-31.
Placering i Helsingborg.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-02-08 märkt med Af-2021/0005 7190. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.