OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Till Enheten i Jönköpings län söker vi nu ett antal arbetsförmedlare för tillsvidareanställning.
Placeringsorterna är Jönköping, Nässjö eller Värnamo.
Beskrivning av tjänsten
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med arbetssökande göra planeringar och överenskommelser för att gå vidare till arbete eller studier. I arbetet ingår också att ha kontakter med arbetsgivare. Myndighetsutövning, beslutsfattande och administration är en stor del av arbetet. Du ska vara expert på att göra en arbetsmarknadspolitisk bedömning utifrån olika parametrar som t ex arbetsmarknad, utbildning, erfarenhet, resurser och begränsningar.
Du är bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och se möjligheter. Du besitter god förmåga att dokumentera under pågående samtal, samt erfarenhet av diarieföring. Du kommer att tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig och förklara stora textmängder. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande. Du jobbar effektivt i våra handläggningssystem och är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet.
I din roll som arbetsförmedlare och statstjänsteperson arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera, prioritera och arbeta i processer med egen drivkraft. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar. I arbetet ingår också att dokumentera och administrera i våra IT-system.
Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Som person trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar. Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra.
Grundläggande kvalifikationer
- Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
- Minst två års arbetslivserfarenhet sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år
- Mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet från arbete som arbetsförmedlare, SIUS-uppdrag och/eller beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen
- Erfarenhet av arbete med metoden supported employment
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap, vilket innebär att du:
- Tar ansvar för dina arbetsprestationer och ditt bidrag till helheten
- Anpassar dig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse gärna så snart som möjligt. Placeringsort är på något av kontoren i Jönköpings län: Jönköping, Nässjö eller Värnamo.
I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-10-27. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Det är viktigt att du skickar med betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten redan i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (https://arbetsformedlingen.se/om-oss)
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.