OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Om enheten
Vår enhet bedriver verksamhet i Haparanda, Kalix, Överkalix, Övertorneå, Pajala, Kiruna, Gällivare och Jokkmokk.
Ledningsgruppen som tillsammans leder enheten består av 2 sektionschefer, 2 verksamhetssamordnare och enhetschef. I området arbetar ca 50 medarbetare.
Vi söker nu ett antal arbetsförmedlare till Pajala. Är du flexibel och öppen för möjligheter, välkommen med din ansökan!
Arbetet som arbetsförmedlare
Våra huvudsakliga arbetsuppgifter på lokala arbetsförmedlingar handlar om anvisning till aktiviteter hos fristående aktörer och samverkan med våra kommuner kring olika arbetsmarknadspolitiska insatser och utbildning.
Som arbetsförmedlare och statstjänsteperson arbetar du utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera och prioritera. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar i arbetet.
Fokus i ditt arbete kommer att vara att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar kring vad kunden behöver för att komma vidare i sin process, samt fatta beslut om lämpliga insatser utifrån detta. I rollen ingår hantering av ekonomiska beslut och samordning av insatser för att kundens resa hos oss ska bli så smidig som möjlig. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra IT-system.
Oavsett vad du kommer jobba med, så krävs att du ställer dig bakom Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att stötta arbetssökande att ta nästa steg mot arbete eller utbildning, svara på frågor om att söka jobb och mycket annat. Du är bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och se möjligheter. Du kommer att tolka och tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig stora textmängder och förklara vad de betyder. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande.
Vi är en arbetsplats där vi stöttar varandra och hjälps åt att lösa frågor som uppstår. Du har alltid en kollega nära till hands när du behöver hjälp med något! Vårt ledarskap är nära och coachande och uppmuntrar till delaktighet, motivation och ansvarstagande. Vi främjar hälsa på arbetsplatsen och vill att du nyttjar ditt friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.
Grundläggande kvalifikationskrav
- Universitet/högskoleutbildning om lägst 180 hp (120 p enligt tidigare system). Alternativt varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse.
- B-körkort.
Allmänna krav
- kundorienterad och serviceinriktad
- mål- och resultatinriktad
- kommunikativ och lyhörd
- analytiskt och har god förmåga att planera och prioritera
- bra på att hantera pressade situationer
- har erfarenhet av och intresse för arbetsmarknadsfrågor
Övriga meriter
- Goda kunskaper om arbetsmarknadsfrågor och den lokala arbetsmarknaden
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet av att samverka med andra parter/myndigheter
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativtill utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är anställd inom myndigheten. Placeringsort Pajala.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 24 juni med referensnummer Af-2021/0048 7093. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p och arbetsgivarintyg som styrker minst två års arbetslivserfarenhet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester kan komma användas i rekryteringen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.