OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker arbetsförmedlare till våra digitala tjänster och personlig service!
”Att jobba som arbetsförmedlare är ett givande arbete då man får vägleda och stötta arbetssökande till arbete och studier.
Att dagligen får möta människor med olika behov och hjälpa dessa till att komma ut på arbetsmarknaden.”
Thomas, utbildad med kandidatexamen inom pedagogik, arbetat som arbetsförmedlare på Personligt distansmöte sedan 2020.
”Introduktionen var lärorik och har gett mig förståelsen för mitt uppdrag. Fantastiska kollegor med ett stort engagemang och gemenskap.”
Britt-Inger, utbildad förskollärare, arbetat som arbetsförmedlare på Personligt distansmöte sedan april 2022
Beskrivning av rollen som arbetsförmedlare
Är du bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och vill hjälpa andra att växa? Är du van att jobba digitalt och effektivt i system? Känner du dig trygg att arbeta dynamiskt och med en hög flexibilitet? Då är det dig vi söker!
En vanlig dag om arbetsförmedlare innehåller kundkontakt via olika kanaler där du bland annat tillsammans med arbetssökande gör upp planeringar framåt för att kunder ska gå vidare till arbete eller studier. En vanlig dag innefattar även beslutsfattande och administration samt att svara på frågor om det som rör arbetsmarknaden. Till din hjälp kommer du att tillämpa lagar och regler som styr vårt arbete men som också förändras vilket gör att du behöver ha en god förmåga att sätta dig in i ny information. Din arbetstid är schemalagd vardagar mellan kl. 08.00-16.30 och våra öppettider är kl. 08-00-16.00. Du har förmånligt semesteravtal, friskvård på arbetstid, friskvårdsbidrag samt möjlighet till flextid.
Se filmen om hur det är att jobba på Arbetsförmedlingen Personligt distansmöte: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=fRdyF0D_CBE&feature=youtu.be
Sektionens/enhetens uppdrag
Vi på Arbetsförmedlingen arbetar på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt.
Arbetsförmedlingen Personligt distansmöte finns idag på 17 orter i landet. Genom attraktiva digitala tjänster och personlig service via telefon, chatt, video och mejl ger vi arbetssökande enhetlig, effektiv och kvalificerad service. Tillsammans arbetar vi utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande med målet att ge rätt service, i rätt tid och i rätt kanal. Vårt arbete kännetecknas av ständig utveckling i en föränderlig miljö där vi skapar värde som ger kundnöjdhet och resulterar i att vi överträffar våra kunders förväntningar. Hos oss arbetar vi tillsammans i kontorslandskap och kan stötta varandra i arbetet. Möjlighet finns att arbeta en viss del av din arbetstid på distans. Tillsammans arbetar vi mot specifika mål med uppföljande dialoger och vårt ledarskap är nära och coachande och uppmuntrar till delaktighet, motivation och ansvarstagande.
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse.
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet från arbete som arbetsförmedlare, kundresurs och/eller beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen.
- Erfarenhet av myndighetsutövning.
- Goda kunskaper i engelska, arabiska, somaliska, persiska eller tigrinja.
- Erfarenhet av att arbeta med kundservice i olika kanaler.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Östersund. Möjlighet till att jobba på distans till viss del finns.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-10-16. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och arbetslivserfarenhet (arbetsgivarintyg eller tjänstgöringsintyg) i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsidahttps://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.