Arbetsförmedlare/SIUS-konsulent till Örnsköldsvik

Arbetsförmedlare/SIUS-konsulent till Örnsköldsvik

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Om oss

Vår enhet består av drygt 70 medarbetare med uppdraget att ge lokal och digital service till arbetssökande och arbetsgivare i Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.

Nu söker vi ett antal arbetsförmedlare som förutom grunduppdraget kan komma att arbeta som SIUS-konsulent.

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med arbetssökande göra planeringar och överenskommelser för att gå vidare till arbete eller studier. Även beslutsfattande och administration är en stor del av arbetet, likväl att svara på frågor om det som rör arbetsmarknaden och att söka arbete.

Du är bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och se möjligheter. Du kommer att tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig och förklara stora textmängder.
Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande. Du jobbar effektivt i system och är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet. Du behöver därför vara effektiv, produktiv och kunna leverera enligt uppsatta mål och processer.

I din roll som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling.
Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera och prioritera. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra IT-system.

Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Som person trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar. Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra.

Arbetsuppgifter

I arbetsuppgifterna ingår att stötta arbetssökande att ta nästa steg mot arbete eller utbildning, svara på frågor om att söka jobb och mycket annat.
Du är bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och se möjligheter. Du kommer att tolka och tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig stora textmängder och förklara vad de betyder. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal.

Arbetet som SIUS-konsulent

Som SIUS-konsulent är du en arbetsförmedlare som arbetar med särskilt introduktions- och uppföljningsstöd till arbetssökande med funktionsnedsättning som innebär en nedsatt arbetsförmåga. 

SIUS är en förkortning av det arbetsmarknadspolitiska programmet Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd som ges till en arbetssökande som är i behov av ett individuellt stöd för att finna, få, behålla eller återgå i arbete. Jobbet innebär omfattande och täta kontakter med arbetsgivare både i privat- och offentlig regi. SIUS-konsulent måste även ha kvalifikationer för ett omfattande och utåtriktat arbete främst mot arbetsgivare.

 Grundläggande krav

- Universitets-/högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p alternativt är du/har du varit anställd som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
- Minst två års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50% under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse.
- B-Körkort.

Meriterande

- Erfarenhet från arbete som arbetsförmedlare och/eller beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen.

 Vi söker dig som är 

- Kundorienterad och serviceinriktad
- Mål- och resultatinriktad
- Kommunikativ och lyhörd
- Analytisk och har god förmåga att planera och prioritera
- Bra på att hantera pressade situationer
- Har erfarenhet av och intresse för arbetsmarknadsfrågor

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.

Det betyder att du som medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för dina arbetsprestationer och ditt bidrag till helheten
- Anpassar dig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Övrigt

Anställningen är en tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är på heltid, men kan
anpassas efter arbetsutbud. Placeringsort är Örnsköldsvik.
Läs mer om Arbetsförmedlingen på https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2021-11-30.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök”. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (www.arbetsformedlingen.se)
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024