Arbetsförmedlingen Gotland söker verksamhetssamordnare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
Arbetsförmedlingen Gotland ingår i Region Stockholm Gotland med en verksamhet som omfattar två verksamhetsområden; VO Arbetssökande och VO Arbetsgivare.

Enheten arbetar i nära samarbete med fristående aktörer och olika samverkanspartners för att tillgodose kunders behov av extra stöd. Stödet ska bidra till att de arbetssökande snabbare kan matchas mot arbetsgivarnas behov av kompetens, och att arbetsgivare kan finna lämplig och relevant arbetskraft.

På Arbetsförmedlingen Gotland arbetar ca 60 medarbetare i funktioner som: arbetsförmedlare, beslutshandläggare, SIUS-konsulenter, psykolog, arbetsterapeut, verksamhetssamordnare, sektionschefer och enhetschef.

Beskrivning av tjänsten
Som verksamhetssamordnare är du en resurs för och arbetar med uppdrag från enhetschef och ledningsgruppen. Din primära uppgift är att vara en resurs för ledningen i dess arbete med att samordna, strukturera och följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och ansvarar för att stötta cheferna i det dagliga arbetet genom att bistå med underlag, statistik och analyser, följa upp mål och resultat, produktionsplanering och administrativt stöd. Detta för att skapa de bästa förutsättningarna till en kvalitativ och effektiv verksamhet. Arbetet ställer krav på ett strukturerat arbetssätt. Förmågan att prioritera och planera är av stor betydelse. För att utreda hur verksamheten fungerar eller genomföra förändringar är det viktigt att kunna knyta kontakter och samarbeta med andra inom och utanför organisationen samt företräda Arbetsförmedlingen och enheten i olika arbetsgrupper.

 

Grundläggande kvalifikationskrav
- Akademisk utbildning om 180 hp/120 p enligt tidigare system med inriktning relevant för uppdraget 
- Genomgått Arbetsförmedlingens interna grundutbildning och har minst tre års erfarenhet av arbete vid Arbetsförmedlingen, gärna från olika kundnära uppdrag inom verksamheten
- Dokumenterat goda kunskaper om/av organisation, samordning, analyser, verksamhetsuppföljning förvärvat genom erfarenheter eller utbildning
- Goda datakunskaper och grundläggande kunskaper om olika systemstöd, såsom; Officepaketet, Diariet, AIS, BÄR, Stella, Statistik och analys
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift 



Övriga meriter
- Goda kunskaper om matchningstjänster och arbetsprocesser kopplat till olika kundleveransområden
- Erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
- Erfarenhet av att leda arbetsmöten, workshops och liknande mötesformer och att kunna styra mot resultat i en gruppdiskussion
- Kunskaper om lokal arbetsmarknad, leverantörer av matchningstjänster och nätverk med lokala samverkanspartners 

Vem är du
Som person är du kommunikativ, analytisk och lösningsfokuserad. Du är genuint nyfiken vad som driver verksamheten framåt och hur vi bäst genererar nytta för kunden. Du trivs både att arbeta självständigt och tillsammans med andra, är van att ta eget ansvar och driver ditt arbete och utveckling mot uppställda mål. Du är pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och du inspirerar till engagemang och ansvarstagande. Du har en god förståelse för IT och digitaliseringens möjligheter. Du stimuleras av ett brett och varierat uppdrag.

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Visby.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-03-21. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet samt betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb