OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Har du gedigen erfarenhet från ekonomisk uppföljning och styrning inom offentlig förvaltning eller i ett större bolag? Är du intresserad av en tjänst med fokus på utveckling av processer för ekonomistyrning? Har du strategisk förmåga och en drivkraft att förändra och utveckla verksamheter? Då tror vi att det här kan vara en roll för dig! Vi erbjuder en nyckelroll avseende Arbetsförmedlingens interna styrning och externa rapportering där du är med och utvecklar en arbetsförmedling i världsklass!
Som controller blir du en del av enheten Ekonomistyrning hos sektion central.
Enheten Ekonomistyrning arbetar dels med myndighetens övergripande ekonomistyrning, dels med att stödja myndighetens chefer med medelsfördelning, budgetering, uppföljning och analyser. Sektionen Central Ekonomistyrning ansvarar för att bereda och driva Arbetsförmedlingens budgetprocess och uppföljning samt svara och bidra till extern rapportering till regeringen såsom bl.a. utgiftsprognoser, årsredovisning och budgetunderlag.
Arbetsförmedlingen befinner sig i en förändringsprocess och för att möta framtidens krav och förväntningar med ett ökat fokus på ekonomifrågor behöver vi nu förstärka sektionen med ytterligare tre seniora finansiella controllers.
Om tjänsten
Som finansiell controller ansvarar du för att budgetprocessen och extern rapportering är välplanerad, transparent och förutsägbar för alla berörda parter. Du ansvarar också för att Generaldirektörens beslut om budget och rapportering baseras på underlag av hög kvalitet.
Du kommer bland annat att
- utveckla och driva myndighetens interna budgetprocess och externa rapportering,
- samordna andras insatser i arbetet – både inom enheten Ekonomistyrning och i förhållande till verksamheten i övrigt,
- samordna och själv delta i sektionens arbete med analyser, uppföljningar och prognoser samt
- vara föredragande för Generaldirektören och dennes ledningsgrupp i ärenden som rör myndighetens budget och externa rapportering.
- genomföra och medverka i utredningsuppdrag, analyser och utvecklingsarbeten
Din profil
Vi söker dig med akademisk examen inom ekonomi eller annan inriktning tillsammans med flerårig, relevant och aktuell arbetslivserfarenhet från offentlig sektor och/eller privata näringslivet. Du har gedigen erfarenhet av ekonomistyrning, budget- och prognosarbete, ekonomiska utredningar och förändringsarbete/ledning. Dina systemkunskaper är mycket goda och du har intresse för beslutsstödsystem samt andra administrativa stödsystems funktionalitet och möjligheter. I den här rekryteringen är du med erfarenhet av ekonomistyrningsfrågor i större organisation av mer komplex art och gärna på högre nivå särskilt intressant. Erfarenhet från stor statlig myndighet eller från Regeringskansliet är starkt meriterande. Självklart uttrycker du dig obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift.
Som person är självgående och har högt ställda mål avseende kvalité och leverans. Ditt siffersinne är utmärkt och du har förmåga att se helheten utan att tappa detaljerna. Du är analytisk och har gott omdöme och integritet. Ditt arbetssätt är strukturerat och effektivt och du har god förmåga att prioritera och organisera. För att lyckas i den här rollen är det av vikt att du har såväl stort driv och initiativkraft som förmåga att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer. Pedagogisk förmåga och tydlighet blir också viktigt. Du lockas av att arbeta i en organisation som är under utveckling och ser det som riktigt utmanande och intressant att vara med och bidra i detta arbete. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och som en del i urvalsarbetet kan vi komma att genomföra arbetspsykologiska tester.
Låter det intressant?
Du söker tjänsten genom att skicka in din ansökan via Arbetsförmedlingens hemsida
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb
I den här rekryteringen samarbetar Arbetsförmedlingen med Experis Finance. Vid frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Malin Magnusson 076-780 68 64 eller Therese Thunström 073-062 33 72.
Tjänsterna är en tillsvidareanställning eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning om du inte är anställd i myndigheten. Tillträde snarast efter ök. Placeringen är i Solna på Arbetsförmedlingens huvudkontor.
Våra fackliga företrädare är Peter Eriksson ST 010-486 84 41, Liljana Talevska SACO 010-487 02 15 och Sara Sakhnini SEKO 010-488 60 82.
Sista ansökningsdag är 13 september 2020.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.