Arbetsförmedlingen söker affärsdriven junior Strategisk Inköpare

Arbetsförmedlingen söker affärsdriven junior Strategisk Inköpare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Inköpsavdelningen, Affärsområde Arbetsmarknadstjänster
Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.

Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett dynamiskt och expansivt skede för att bättre matcha det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder.

Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal. Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.

Vi rekryterar nu två juniora affärsorienterade Strategiska Inköpare till sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster med placeringsort Solna eller Östersund, annan ort kan diskuteras.

Arbetsuppgifter
Som Junior Strategisk Inköpare på sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster arbetar du i partnerskap och kommer att med ansvar hos senior Strategisk inköpare hjälpa till med att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal kring tjänster och utbildningar för arbetssökande inom både LOU och LOV. Du blir engagerad i myndighetens kärnverksamhet och en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet.

Ditt arbete omfattar:

- Delaktig i inköp inom en eller flera underkategorier
- Strategiskt inköps- och kategoriarbete
- Affärs- och leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
- Medverkan i planering och genomförande av upphandlingar av utbildningar och tjänster inom arbetsmarknadsområdet
- Delaktig i uppföljning av avtal och leverantörer
- Förbättringsarbete kring processer och arbetssätt, inte sällan av analyserande och utvecklande karaktär

Som Junior Strategisk Inköpare medverkar du i kategoriarbete för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut samt deltar i team för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du bidrar i affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer.

Grundläggande krav för tjänsten
- Tidigare erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete alternativt en nylig riktad utbildning mot inköp/upphandling.
- Universitet/högskoleutbildning om 180hp/120p eller YH-utbildning inom inköp eller upphandling.
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.

Övriga meriter för tjänsten
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med externa leverantörer. Utöver det har du en god blick för helhetsperspektiv och ett starkt driv för att säkerställa att uppsatta mål nås. Du har god kommunikativ och analytisk förmåga. En stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete utifrån tillämpade metoder, riktlinjer och praxis. Det är därför viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Vi vill att du känner dig bekväm i att handla på affärsmässig grund och att du har en ekonomisk medvetenhet. Du har en förmåga att skapa partnerskap med andra delar av organisationen och leverantörer. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Solna eller Östersund, annan placeringsort kan diskuteras.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-11-07 märkt med Af-2020/0081 5421. 

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 november 2024

25 november 2024

25 november 2024