Arbetsförmedlingen söker affärsdrivna inköpare

Arbetsförmedlingen söker affärsdrivna inköpare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.

Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett dynamiskt och expansivt skede för att möjliggöra denna förflyttning samt fördjupa det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder.

Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal. Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.

För att möta en ökande volym av Fristående aktörer så rekryterar vi nu flera affärsorienterade inköpare till sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster med placeringsort Solna eller Östersund.

Arbetsuppgifter
Som inköpare har du i uppdrag att i det dagliga arbetet stödja myndighetens behov i olika moment av inköpsprocessen. Det innebär en bred roll som spänner över många olika arbetsuppgifter.

Arbetsförmedlingen arbetar kategoristyrt och Inköpsavdelningen ansvarar för metoden och alla anskaffningar inom våra olika inköpskategorier.

Inköpare inom arbetsmarknadstjänster jobbar bland annat med följande:

- Att kontrollera och granska leverantörens handlingar utifrån upphandlingskrav framför allt i LOV-tjänster (lagen om valfrihet) men även LOU.
- Dokument- och ärendehantering i Arbetsförmedlingens olika systemstödsverktyg
- Support och problemlösning i frågor och uppdrag från leverantörer och interna samarbetspartners.
- Kontraktshantering samt hantering av avtalsförändringar
- Dokumenthantering, diarieföring och postöppning.

Kvalifikationer
- Godkänd gymnasieutbildning
- Minst 3 års arbetslivserfarenhet där arbetet, under minst ett år, bestått av kvalificerade administrativa arbetsuppgifter
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.
- Goda kunskaper i Officepaketet, framför allt inom Excel.

Vi söker dig som
- Inspirerar och bidrar till arbetsgruppen samt tar ansvar för hela enhetens resultat.
- Ser möjligheter i förändring och ständigt strävar mot utveckling.
- Har förmåga att ta egna initiativ och kan driva frågor självständigt
- Har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa och upprätthålla kontakter.
- Är noggrann, uthållig och har förmåga att prioritera - även under hög arbetsbelastning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Solna eller Östersund.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-02-04 märkt med Af-2021/0004 6701. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p alt intyg från relevant Yrkeshögskola. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester används i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Purchaser

Purchaser

26 november 2024

26 november 2024

26 november 2024