OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.
Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Avdelningen inköp och marknad befinner sig därför i ett dynamiskt och expansivt skede för att bättre matcha det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder.
Avdelningen inköp och marknad har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal. Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.
Vi rekryterar nu seniora affärsorienterade Strategiska Inköpare till sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster med placeringsort Solna eller Östersund, andra orter kan diskuteras.
Arbetsuppgifter
Som senior Strategisk Inköpare på sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster kommer du att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal kring tjänster och utbildningar för arbetssökande inom framför allt LOU men även LOV kan förekomma. Du ger råd och stöd till, samt arbetar tillsammans med juniora strategiska inköpare. Du blir engagerad i myndighetens kärnverksamhet och en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet.
Du ansvarar för:
- Ett samlat inköpsansvar inom en eller flera underkategorier
- Strategiskt inköpsarbete samt bidra i kategoriarbete
- Bidra till leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
- Planering och genomförande av upphandlingar av utbildningar och tjänster inom arbetsmarknadsområdet
- Avvikelsehantering som kan innebära att utfärda viten och sanktioner mot leverantörer
- Förbättringsarbete kring processer och arbetssätt
- Ansvar för att utveckla affärsområdet
Som senior Strategisk Inköpare medverkar du i kategoriarbete för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut och leder team för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du har en nyckelroll kring affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer.
Kvalifikationer
- Minst 3 års tidigare erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete inom offentlig- eller privat sektor.
- Universitet/högskoleutbildning om 180hp/120p eller YH-utbildning inom inköp eller upphandling.
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av projektarbete.
- Erfarenhet av arbete i större organisation.
- Erfarenhet av arbete med att ta fram ramavtal i enlighet med LOU i roller som strategisk inköpare eller upphandlare.
- Erfarenhet av att arbeta med upphandligsverktyg exempelvis tendsign.
Personliga egenskaper
Du är genuint intresserad av att göra affärer som gynnar alla parter. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i nya problemfrågeställningar, strukturera ett komplext material och se helheten. Du ser kompetensutveckling genom tex. omvärldsbevakning som en nödvändig del i arbetet. Du är lösningsorienterad och är inte rädd att för att testa nya idéer och arbetssätt. Vidare ser vi att du är en lagspelare som samarbetar prestigelöst med olika personer och grupperingar.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med
Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, vi tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Solna eller Östersund, annan placeringsort kan diskuteras.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-19
Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p alt från relevant Yrkeshögskola. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor. Det är viktigt att du skickar med betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten redan i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.