OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Inköpsavdelningen, Affärsområde Arbetsmarknadstjänster
Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.
Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett dynamiskt och expansivt skede för att bättre matcha det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder.
Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal. Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.
Vi rekryterar nu två affärsorienterade Strategiska Inköpare/Upphandlare till sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster med placeringsort Solna eller Östersund.
Arbetsuppgifter
Som Strategisk Inköpare/Upphandlare på sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster kommer du att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal kring tjänster och utbildningar för arbetssökande inom framförallt LOU men även LOV kan förekomma. Du ger råd och stöd till, samt arbetar tillsammans med juniora strategiska inköpare. Du blir engagerad i myndighetens kärnverksamhet och en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet.
Du ansvarar för:
- Ett samlat inköpsansvar inom en eller flera underkategorier
- Strategiskt inköpsarbete samt bidra i kategoriarbete
- Affärs- och leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
- Planering och genomförande av upphandlingar av utbildningar och tjänster inom arbetsmarknadsområdet
- Affärsrelaterad uppföljning av avtal och leverantörer
- Förbättringsarbete kring processer och arbetssätt
Som Strategisk Inköpare/Upphandlare medverkar du i kategoriarbete för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut och leder team för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du har en nyckelroll kring affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer.
Kvalifikationer
- Minst 3 års tidigare erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete inom offentlig- eller privat sektor
- Universitet/högskoleutbildning om 180hp/120p eller YH-utbildning inom inköp eller upphandling
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska
Övriga meriter för tjänsten
Du har en god blick för helhetsperspektiv och ett starkt driv för att säkerställa att uppsatta mål nås. Du har god kommunikativ och analytisk förmåga. En stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete. Det är därför viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Du känner dig bekväm i att handla på affärsmässig grund och att du har en ekonomisk medvetenhet. Kunskaper i upphandlingsverktyget Mercell TendSign är meriterande.
För att trivas i rollen bör du vara bekväm med att utmana rådande struktur och ifrågasätta gamla mönster, du trivs med förändring och ser det som en naturlig del av arbetet, du ser affären som ett partnerskap där alla parter gynnas av en ömsesidig överenskommelse.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Solna eller Östersund.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-11-30.
Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120p alt. från relevant Yrkeshögskola. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester kan används i rekryteringen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.