OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Ekonomiavdelningen är också inne i ett förändringsarbete med ett ökat fokus på digitalisering samt enhetliga processer.
Ekonomistyrningsenhetens förnyelseresa innebär att vi utifrån nytt arbetssätt med erbjudanden och tjänster har som ambition att skapa förutsättningar och förståelse för ett så effektivt användande av Arbetsförmedlingens resurser som möjligt. Detta genom ett strategiskt och proaktivt förhållningsätt i nära samarbete med verksamheten. Samtidigt så innebär detta förändringsarbete att det finns stora möjligheter att vara med och påverka i skapandet av nya arbetssätt tillsammans med teamet och verksamheten.
Vi söker nu två utbildare i budgetsystem till enheten ekonomistyrning.
Arbetsuppgifter
Som utbildare på ekonomistyrningsenheten är ditt uppdrag i huvudsak att i olika kanaler stötta användare av vårt budget- och planeringsverktyg Stella. Tjänsten är nyinrättad och det finns stora möjligheter att påverka utformningen.
Som utbildare kommer du i huvudsak att arbeta med:
- Leda introduktions- och vidareutbildningar i budgetprocessen samt budget- och uppföljningssystemet.
- Ta fram material för utbildning.
- Ta fram lathundar och manualer.
- Etablera och ansvara för en funktion för frågor för användare av budgetsystemet.
- Bidra till utveckling av systemet i samarbete med produktansvariga.
Du kommer tillhöra en sektion med kollegor som är business controllers vars primära uppgift är att vara personligt stöd till myndighetens budgetansvariga chefer gällande ekonomiska analyser och budgetarbete. Det innebär att du kommer att ha stort utbyte inom sektionen men också att tjänsten i hög grad kännetecknas av självständighet.
Kvalifikationer
- Högskole-/universitetsexamen med inriktning mot ekonomi eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig.
- Erfarenhet som controller eller controllerliknande roll i en större organisation.
- Mycket god systemvana.
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.
- Goda kunskaper i Officeprogrammen.
Meriterande
- Erfarenhet från arbete i myndighet.
- Erfarenhet av budgetsystemet Mercur (Stella på Arbetsförmedlingen).
Vi söker dig som
- Har ett coachande förhållningssätt och mycket god pedagogisk förmåga.
- Brinner för att ge andra kunskaper och insikter.
- Inspirerar och bidrar till arbetsgruppen samt tar ansvar för hela enhetens resultat.
- Ser möjligheter i förändring och ständigt strävar mot utveckling.
- Har förmåga att ta egna initiativ och självständigt driva frågor.
- Har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa och upprätthålla kontakter.
- Är noggrann, uthållig och har förmåga att prioritera - även under hög arbetsbelastning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Tillsättningen gäller totalt 2 tjänster med placering i Stockholm/Solna Strand, Göteborg och/eller Malmö.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2020/0052 1857 senast den 15 oktober 2020. Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi ser gärna att du som har blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist och är berättigad till företrädesrätt till återanställning hos arbetsförmedlingen söker denna tjänst.
Kontaktperson:
Jonna Auder Sektionschef 010-486 60 98
Peter Eriksson Facklig företrädare ST 010-486 84 41
Ann-Charlotte Ekman Facklig företrädare SACO 010-487 46 83
Lena Bröderman HR-partner 010-487 41 03
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.