OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Inköpsavdelningen, Affärsområde HR och IT
Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal.
Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Inköpsavdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffning av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.
Vi rekryterar nu en erfaren inköpare till sektionen Inköp HR och IT med placeringsort Solna eller Östersund.
Beskrivning av tjänsten
Som inköpare är ditt huvudsakliga ansvarsområde operativt inköp inom sektionens inköpskategorier. Du löser dina uppdrag självständigt men även i samverkan med strategiska inköpare, kategoriledare och interna beställare.
Du förväntas också stödja och bidra till utvecklingen av de inköpsprocesser som du verkar i. Det innebär att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad e-handel, kontroll och uppföljning av våra leverantörer utifrån gällande avtalskrav. Det är av stor vikt att du bidrar till att upprätthålla god förvaltning av våra avtal samt säkerställa ordning och reda i våra register.
En stor del av arbetet kommer bestå av direktupphandlingar och avrop av konsulter genom förnyade konkurrensutsättningar från befintliga ramavtal.
Kvalifikationer
- Slutförd och godkänd gymnasieutbildning
- Minst två års arbetslivserfarenhet som inköpare eller upphandlare
- Kunskap om/eller erfarenhet av att arbeta med inköp inom ramen för LOU
- Erfarenhet av att arbeta med en större mängd data/handlingar som behöver hanteras under tidspress
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska
Övriga meriter
Det är meriterande för tjänsten om du:
- Har erfarenhet av upphandlingsverktyget Mercell TendSign
- Har erfarenhet av att självständigt genomföra förnyade konkurrensutsättningar
- Tidigare erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning
- Har erfarenhet av att arbeta med avtalsförvaltning
- Har erfarenhet av diarieföring
- Har erfarenhet av att avropa konsulter från statliga ramavtal
Personliga egenskaper
Vi söker dig som:
- Inspirerar och bidrar till arbetsgruppen samt tar ansvar för hela enhetens resultat
- Har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa och upprätthålla kontakter
- Är noggrann, uthållig och har förmåga att prioritera - även under hög arbetsbelastning
Du är en självgående, utpräglat ansvarstagande person och vi värdesätter integritet, lojalitet och ett serviceinriktat förhållningssätt.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Placeringsorten är Solna eller Östersund.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-03-01.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.