OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
HR Avdelningen, Enheten HR Verksamhetspartner
Har du bred erfarenhet av HR? Söker du nya utmaningar att utveckla din HR-kompetens i en nationell organisation där HR frågorna har en central och viktig roll? Välkommen då med din ansökan till oss! Vi erbjuder dig en möjlighet att få arbeta i en intressant organisation med viktigt samhällsansvar och som är under förändring, där HR har en framträdande roll.
Du kan påverka HR arbetet och bidra i verksamhetsutvecklingen. HR-avdelningen medverkar till att Arbetsförmedlingen lyckas med uppdraget och nå visionen: Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
HR-avdelningen bidrar till en väl fungerande kompetensförsörjning på kort och lång sikt det vill säga att vi har rätt chefer och medarbetare på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Våra huvudprocesser är en effektiv kompetensförsörjning, systematiska arbetsmiljöarbete, medarbetarskap och chefskap i samspel, medarbetar- och ledarutveckling. HR är en integrerad del i myndighetens styrmodell och som HR-partner arbetar du i nära partnerskap med verksamhetens chefer och ledningsgrupper. Du blir både medarbetare i ett kompetent HR-team och en del av en stor nationell HR-avdelning.
Som HR Partner på Arbetsförmedlingen kommer du att arbeta både operativt och strategiskt i samarbete med andra HR kollegor. Du är en naturlig samarbetspartner för cheferna genom att ge HR stöd i deras dagliga arbete men även genom att utmana dem att tänka nytt samt bidra i årliga och mer långsiktiga planeringsprocesser. Du förväntas agerar såväl proaktivt som behovsstyrt gentemot verksamhetens chefer.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter som HR-partner är:
- Kvalificerat HR-stöd till chefer/ledningsgrupper med fokus på kompetensförsörjning, organisatorisk och social arbetsmiljö, ledarskap och medarbetarskap
- Aktivt fånga upp chefernas behov och definiera vilken HR leverans som bäst möter behovet, genomför själv eller med hjälp av kollega från HR avdelningen
- Undersöka behov av att utveckla chefers HR kompetens och organiserar/genomför insatser att stärka chefers HR kompetens
- Leverera självständigt verksamhetsnära HR stöd till chefer och ledningsgrupper
- Bidra i verksamhetens årliga planeringsprocess och uppföljning
- Initiera, driver, följer upp och kvalitetssäkrar att cheferna arbetar enligt övergripande HR processer, rutiner, metoder, lagar och avtal
- Företräda arbetsgivaren i arbetsrättsliga ärenden och bistår i samverkansfrågor
- Bidra till att ditt HR team och HR avdelningen arbetar väl tillsammans i vardagen och också ständigt utvecklar arbetet. Du är en del i att skapa en god arbetsmiljö med hög trivsel
Kvalifikationskrav
- Personalvetarutbildning om 180hp/120p eller motsvarande utbildningsinriktning
- Minst 3 års arbetslivserfarenhet av brett HR-arbete i stora organisation/er
- Aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetsnära HR såväl operativt som strategiskt
Övriga kvalifikationer
- Erfarenhet av HR arbete från offentlig verksamhet
- Erfarenhet från HR arbete på Arbetsförmedlingen
I din yrkesroll är du professionell och förtroendeskapande i yrkesmässiga sammanhang, har god samarbetsförmåga och ett konsultativt förhållningssätt. Du gehör för dina tankar och synpunkter, är samtidigt lyhörd, prestigelös och tar självständigt ansvar för dina arbetsuppgifter.
Som person har du ett stort intresse för verksamheten och kan koppla samman HR-aktiviteter med verksamhetsmål samtidigt som du är bra på att bygga och vårda relationer. Själv strukturerar du ditt arbete, tar initiativ och har god kommunikativ förmåga såväl i tal som i skrift.
Som HR-partner är det viktigt med hög integritet och att säkerställa god ordning i en föränderlig miljö. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare på heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats och värderar våra medarbetare högt. Just nu, under pandemin, arbetar vi främst hemifrån men din stadigvarande placering blir i Östersund. Resor i tjänsten förekommer.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som jobbar här är här av rätt anledning och vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss.
Ansökan
Välkommen in med din ansökan elektroniskt senast 2021-08-08 via vårt rekryteringssystem. Märk ansökan med Af-2021/0053 6371. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg/betyg. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Vi arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsprocess, där urvalet sker vi flera steg via kvalifikationer, arbetspsykologiska tester och kompetensbedömning, intervjuer samt referenstagning.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.