OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Utvecklingsavdelningen för kundmöte
Utvecklingsavdelningen för kundmöte ansvarar för att hålla ihop mötet med arbetssökande och arbetsgivare oavsett vilken kanal eller tjänst, (både digitalt och analogt), hen möter oss i.
Vårt uppdrag är att säkerställa att utveckling sker utifrån ett helhetsperspektiv med den arbetssökande och arbetsgivarna i fokus. Målet är att all utveckling mot målgrupperna ska bedrivas med förståelse av vilken plats den utgör i kundflödet och vad som behövs för att flödet ska passa in i kundens helhet och stötta kundens väg mot målet.
Avdelningen är placerad inom ett verksamhetsområde men uppdraget spänner över verksamhetsområdesgränserna. Vi är ca 20 medarbetare som jobbar och är främst processledare, verksamhetsutvecklare, servicedesigners och verksamhetsarkitekter.
Vi jobbar som övergripande operativt stöd i utvecklingsprocesser främst till ledningsgrupper och olika utvecklingsinitiativ. Oftast sker arbetet i tvärfunktionella team i utvecklingsfrågor för att skapa bästa möjliga framdrift i myndighetens kundarbete. Här utvecklas du i en innovativ och utmanande miljö på en strategisk och taktisk nivå, med starka operativa inslag.
Trivs du med att leda designdriven verksamhetsutveckling i samarbete med andra för att möta målgruppens behov på ett sätt som överträffar förväntningarna? Vill du dessutom vara med och bidra i en av de mest omfattande digitala transformationerna just nu i Sverige och skapa samhällsnytta? I så fall hoppas vi att du vill jobba med oss!
Arbetsuppgifter
Som service designer hos oss ansvarar du för att kartlägga olika målgruppers flöde, behov och verklighet. Visualisera och kommunicera kundinsikter samt driva utvecklings- och konceptarbete. Du ansvarar för att beskriva hur kundupplevelsen hålls ihop oavsett kanal, och tillsammans med våra tvärfunktionella grupper deltar du i det strategiska arbetet för att ta fram roadmaps och planering från start till slut. Din förmåga att kunna visualisera frågor är av stor vikt i alla olika uppdrag.
Arbetet innebär många interna och externa kontaktytor. Vi jobbar alltid agilt och i tvärfunktionella utvecklingsteam.
Kvalifikationer
- Relevant högskoleexamen och/eller flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- Minst 3 års erfarenhet av tjänstedesign och erfarenhet av att kartlägga kundresor
- Erfarenhet av att leda alla delar i en design thinking process. (dvs. allt från insiktsarbeten och strategier till möten/workshops och att presentera och visualisera lösningar och koncept för intressenter och ledningsgrupper)
Meriterande
- Erfarenhet av agil utveckling
- Erfarenhet av att arbeta i större organisationer
- Erfarenhet av att arbeta i nära samarbete med IT
- Erfarenhet av att arbeta självständigt i större utvecklingsprojekt och driva ditt eget arbete
- Goda kunskaper i digitala arbetsmetoder
- Goda kunskaper i samarbetsmetoder och bygga effektiva team
- Erfarenhet av att analysera kundflöden, kundbehov och bedöma affärs- och verksamhetsnytta
- Goda kunskaper i svenska eftersom kundintervjuer på svenska är en viktig del av arbetsuppgifterna
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som:
- Trivs med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar
- Är en ”doer” som själv kan driva ett projekt framåt, men tycker att teamarbete är det bästa som finns.
- Är analytiskt lagd och har kreativ höjd och förmåga att visualisera koncept
- Sprider positiv energi har ett starkt driv och fokus mot leverans
- Tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Övrigt
Anställningsformen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning för alla våra tjänster. Placeringsort Solna eller enligt överenskommelse. Resor kan ingå i arbetet.
Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2021/0063 9074.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.