OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Reformeringen av Arbetsförmedlingen innebär att inköpsavdelningen är i en stark expansionsfas med en kraftig volymökning av arbetsmarknadsutbildning och matchningstjänster.
För att möta upp dessa behov rekryterar vi nu en verksamhetssamordnare (VSO) med placering i Solna eller Östersund som ska stötta Affärsområde arbetsmarknadstjänster.
Inköpsavdelningen består av två affärsområdesenheter och en gemensam enhet Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Affärsområde Arbetsmarknadstjänster ansvarar för inköp av arbetsmarknadstjänster inom området. Affärsområde It och Förvaltning ansvarar för inköp av varor och tjänster som myndigheten behöver för att bedriva verksamheten. Avdelningen ansvarar för samtliga upphandlingar inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem) samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa inköp och kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 7 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt.
Enhetens uppdrag
Enheten Affärsstöd ansvarar för eller stödjer Inköpsavdelningens övergripande verksamhetsområden. Det innebär att leda, utveckla, samordna och koordinera olika delar inom upphandlings- och inköpsarbetet. Enheten ansvarar för att ta fram myndighetens interna regler och processer för upphandling och inköp samt bedriva avdelningens verksamhetsutveckling.
Verksamhetssamordnarens (VSO) uppdrag och ansvar
Du blir en viktig spelare inom Affärsområde Arbetsmarknadstjänster.
Verksamhetssamordnaren (VSO) ska stödja affärsområdets ledning i arbetet med att sätta upp mål, planera, leda, styra, följa upp och utveckla verksamheten. Du ansvarar för att leda, driva och vara den sammanhållande länken i olika utvecklingsaktiviteter som bidrar till myndighetens mål. I arbetet ingår även att löpande sammanställa, analysera och presentera resultat och utvecklingsområden.
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning om 180 poäng (120 poäng i tidigare system) alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
- Du har genom utbildning och/eller erfarenheter goda kunskaper om organisation, samordning, uppföljning och verksamhetsstyrning
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (ex inom ett projekt eller ett uppdrag) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet
- Mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation
- Erfarenhet av att kommunicera ut förändringar i organisationen
Övriga meriter för tjänsten
- Kunskap inom arbetsmarknads- och/eller utbildningsområdet
- Kunskaper inom Lagen om offentlig upphandling (LOU) och/eller Lagen om valfrihet (LOV)
- Erfarenhet av inköps- och/eller upphandlingsarbete inom offentlig eller privat sektor
Vem är du
Rollen som verksamhetsamordnare ställer krav på att du har ett helhetsperspektiv på verksamheten och har förmåga att arbeta mål– och resultatinriktat. Du måste vara förändringsbenägen, ha ett intresse för utveckling av verksamheten och att aktivt dela med dig av ny kunskap. Att ha en god analytisk, strategisk och pedagogisk förmåga är en förutsättning i arbetet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt. Myndighetens värdegrund professionellt, inspirerande och förtroendeingivande är viktiga ledord för oss.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsorten är Solna eller Östersund.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-31.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.