OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Enheten AG Södra Stockholm
Enheten AG Södra Stockholm består av 70 medarbetare fördelat på fyra sektioner.
Två SIUS sektioner, en sektion arbetar som föredragande inför lönebidragsbeslut och en sektion arbetar med att fatta beslut kring lönestöd och tillsätta platser via intresseanmälan. Vi har placering i Huddinge, Botkyrka, Haninge, Nacka och Södertälje men arbetar även mot Nynäshamn, Värmdö, Tyresö, Salem och Nykvarn. Vår nuvarande verksamhetssamordnare går i pension och söker därför en ersättare med placering i Huddinge.
Arbetsuppgifter
Som verksamhetssamordnare arbetar du främst i uppdrag från enhetschef och ledningsgruppen. Din primära uppgift är att vara en resurs för ledningen i dess arbete med att samordna, strukturera och följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv. Detta för att skapa de bästa förutsättningarna till en kvalitativ och effektiv verksamhet. I rollen är personliga kontakter, möten och nätverk ett viktigt inslag i arbetsuppgifterna. Arbetet ställer krav på ett strukturerat arbetssätt. Förmågan att prioritera och planera är av stor betydelse, samt att leda, samordna projekt och ta ansvar för att slutföra och leverera uppdrag i tid. För att utreda hur verksamheten fungerar eller genomföra förändringar är det viktigt att kunna knyta kontakter och samarbeta med andra både internt och externt. För att kunna utföra dina arbetsuppgifter är det viktigt att du är väl insatt i Arbetsförmedlingens systemstöd.
Verksamhetssamordnaren ska bidra med stöd till cheferna i styrning av verksamheten utifrån riktlinjer, identifiera och analysera utvecklingsområden, samt bidra till hög kvalitet i verksamheten. Att arbeta med verksamhetsplaner, resultatrapporter, riskanalyser och årsplanering är naturlig del av ditt arbete. Du arbetar mål- och resultatorienterat och tar initiativ till aktiviteter som gör att mål kan nås. I ditt arbete har du en god analytisk förmåga som du använder dig av i arbetet med verksamhetsanalys. Du ingår i enhetens ledningsgrupp.
Verksamhetssamordnarens ansvarsområden:
- Stödja inom intern styrning, statistik och uppföljning.
- Ansvara för handböcker och interna instruktioner inom ramen för ansvarområdet.
- Vara väl uppdaterad på de interna systemstöden, för att kunna bistå med analys och förslag till åtgärder.
- Kvantitativ och kvalitativ uppföljning av enhetens resultat- och måluppfyllelse.
- Intern och extern samverkan för att säkerställa rätt underlag och utveckla våra leveranser.
- Verksamhetsutveckling i uppdraget utlämnade av uppgifter till andra myndigheter.
- Förändringsledning inom ramen för enhetens verksamhetsområden.
Kvalifikationskrav
- Universitets eller högskoleutbildning om 180 hp/ 120p med inriktning mot organisation, ekonomi, ledarskap, statsvetenskap eller vad som kan betecknas vara motsvarande inriktning.
- Dokumenterat goda kunskaper och erfarenhet om/av organisation, samordning, uppföljning och verksamhetsstyrning.
- Mycket goda färdigheter i tal och skrift på svenska.
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete i en stor och komplex organisation.
- Goda datakunskaper i Officepaketet, främst Excel.
För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du har en hög analytisk och problemlösningsförmåga. Vidare är det kritiskt att du är kommunikativ och kan förmedla ditt budskap på ett tydligt och inspirerande sätt. Utöver dessa kvalifikationer och egenskaper har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placering i Huddinge.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-05-10 märkt med Af-2021/0034 5883. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.