Arbetsförmedlingens huvudkontor, Enheten Externa tjänster söker analytiker

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Enheten Externa tjänster
har övergripande ansvar för analys, utveckling och uppföljning av upphandlade arbetsförmedlingstjänster, leverantörer och avtal. Enheten gör behovsanalyser och beställer arbetsmarknadsutbildningar, förberedande utbildningar och tjänster samt utgör ett stöd till regioner och arbetsmarknadsområden både i analyser och i användandet av tjänster och avtal.

Arbetsuppgifter
Till enheten söker vi nu analytiker. I denna roll arbetar du huvudsakligen med att samla in, sammanställa och analysera data som rör enhetens verksamhetsområde. I rollen ingår också att kommunicera målgruppsanpassade data till olika intressenter, så väl interna som externa, för att stödja alla delar av enhetens verksamhet.

Som analytiker är du spindeln i nätet i allt som rör enhetens behov av kvantitativa data. Du förser enheten och övriga intressenter med de underlag som behövs för att förvalta, utveckla och följa upp de tjänster enheten ansvarar för. Du deltar i enhetens arbete med att ta fram nya indikatorer och nyckeltal. Du är enhetens kontaktperson gentemot andra delar av myndigheten i frågor som rör statistiskt underlag och analys.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system), med inriktning mot statistik, nationalekonomi, företagsekonomi eller andra för tjänsten relevanta områden, alternativt arbetslivserfarenhet som vi bedömer vara likvärdig.
• Flerårig erfarenhet av arbete med insamling, analys och rapportering av kvantitativa data.



Dokumenterat god analytisk förmåga, utredningsmetodik och erfarenhet av rapportskrivande.




• Mycket god förmåga att tillgängliggöra och målgruppsanpassa komplex information.



Mycket goda kunskaper i MS Office, med tonvikt på MS Excel.



Kunskaper i SPSS eller Stata.



Erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsarbete.




• Erfarenhet av arbete med enkätundersökningar.

 Det är meriterande om du


• Har erfarenhet från arbete med kompletterande aktörer och utbildningsleverantörer.
• Har erfarenhet av att arbeta med analys av arbetsmarknadsrelaterade data.

Som person


• Är du driven och kan jobba proaktivt.
• Är du självgående och självständig.
• Är du en lagspelare, har lätt för att knyta kontakter och att bygga nätverk
• Har du ett lösningsfokuserat förhållningssätt.
• Är du lyhörd för kärnverksamhetens behov.
• Har du förmåga att vara en god ambassadör för Arbetsförmedlingen i externa kontakter.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för arbetet.

Övrigt
Tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning om du inte redan är anställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placering i Stockholm.

Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt diarienummer  Af-2016/0046 7575 senast den 8 januari 2017. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktpersoner
Sektionschef Externa tjänster Mattias Elm 010-488 60 15 ST Monica Johansson 010-486 50 51 SACO-S Jacob Ejeson 010-486 08 03 Seko Mikael Listh 010-486 65 64 HR partner Lena Bröderman 010-487 41 03

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 15 december 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024