OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknadsavdelningen(AMA)
Välkommen till oss på Arbetsmarknadsavdelningen!
Arbetsmarknadsavdelningen i Jönköpings kommun ansvarar för planering, samordning och genomförande av politiskt beslutande arbetsmarknadsinsatser. Uppdraget för AMA är att minska utanförskap och bidragsberoende för kommunens invånare genom att ge stöd för att finna, få och behålla ett arbete eller börja studera och klara sin försörjning. I AMA:s uppdrag ingår att vara en flexibel organisation utifrån hur den aktuella arbetsmarknaden ser ut. AMA har för närvarande 80 medarbetare, arbetsledare i AMAs praktiska verksamheter, arbetskonsulenter som är handläggare för våra deltagare, handledare och assistenter. AMA leds av en arbetsmarknadschef och är organiserad i fyra enheter med en enhetschef i respektive enhet. Aktuell tjänst är placerad inom AMA:s aktivitetsenhet vars huvuduppdrag är att erbjuda arbetsträning och yrkesinriktade insatser. Aktivitetsenheten består av flera praktiska verksamheter såsom exempelvis, café, textilåtervinning, naturvård, möbelflytt
Ditt nya jobb
Arbetet som arbetsinstruktör har tre övergripande delar; att ge deltagarna stöd för att uppnå individuella mål mot arbete/utbildning, erbjuda meningsfulla arbetsuppgifter samt handleda och lösa problem inom verksamheten. Tjänsten innebär också att du tillsammans med ansvarig arbetsledare planerar, utvecklar och följer upp verksamheten. Vidare stöttar du arbetsledren i sin roll samt leder deltagare i deras utveckling mot uppsatta mål. Aktuell placering är inom verksamhet Café Björken, verksamheten är uppdelat på en arbetsledare och en arbetsinstruktör. Vidare består Café Björken av ett tillagningskök, mindre bageri och café. I uppdraget som arbetsinstruktör ingår det att handleda deltagare i förekommande arbetsuppgifterna, det kan också innebära handledning för språkpraktik, ett strukturerat program för utrikesfödda som har både praktiska och teoretiska inslag. Uppdraget innebär också att själv delta i produktionen vid behov. AMA:s uppdrag styrs av politiska beslut och ansvarsområdet kan komma att förändras.
Din kompetens
Tjänsten förutsätter att du är utbildad kock, bagare eller har annan relevant yrkeskompetens inom restaurangbranschen. Det är meriterande om du har erfarenhet av handledning eller har en vana av att ge stöd i människors utveckling mot mål. De personliga egenskaperna som krävs är förmåga att handleda i arbetet, engagemang och samarbetsförmåga. Har du dessutom erfarenhet av att arbeta med människor från andra kulturer och/eller personer med funktionsvariationer är detta meriterande. För att trivas hos oss ser vi att du är en person som drivs av möjligheten att påverka, finner energi genom delaktighet, är handlingskraftig och är lösningsinriktad. Du har ett stort eget driv gällande utveckling samtidigt som du behåller en lyhördhet och flexibilitet då tjänsten kräver ett nära samarbete och ibland snabba förändringar av uppdraget. B-körkort är ett krav.
I denna rekrytering kommer vi att fästa stor vikt vid samarbetsförmåga, tidigare yrkeserfarenheter och personlig lämplighet.
Bra att veta
För att underlätta rekryteringen ber vi dig bifoga relevanta betyg och intyg samt minst två referenser.
Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provanställning, start snarast enligt överenskommelse.
Vill du veta mer?
Arno Willemse, enhetschef, 036-10 55 33
Patricia Rezk, biträdande enhetschef, 036-10 76 54
Marie-Louise Winnerhed, Kommunal 036-10 50 80
Amanda Nygren, SACO, 036-10 26 26
Marcel Assaf, Vision, 036-10 71 08
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.