OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hammarö kommun är en ö som ligger i Vänern, bara några kilometer från Karlstads centrum. Kommunen har cirka 15 000 invånare och var man än bor har man nära till vatten. Kommunen växer och satsar på att bygga bostäder i attraktiva områden med villor och flerfamiljshus. För att möta framtiden har bland annat en ny idrottsarena nyligen byggts och en ny skola är på gång att byggas. Ett gôtt liv är en del av Hammarö kommuns vision, både för Hammaröborna och för besökare. Som den skärgårdskommun vi är har vi en vacker miljö som hjälper oss att förverkliga visionen.
Stöd, trygghet, kvalitet och brukarperspektiv är några av nyckelorden i vår breda verksamhet. Här finns resurser för att stödja den enskilde att med egen kraft skapa ett bra liv. Vår verksamhet styrs bland annat av
Socialtjänstlagen (SoL) samt Hälso- och Sjukvårdslagen (HSL). Vi gör skillnad varje dag för Hammaröborna.
ARBETSUPPGIFTER
Kommunens arbetsmarknadsenhet är från och med den 1 augusti 2013 organiserad under socialförvaltningens verksamhetsområde IFO/LSS. Inom den verksamhetsgrenen finns förutom Arbetsmarknadsenheten även Individ- och familjeomsorgen och LSS-verksamheten. Arbetskonsulenten tillhör Arbetsmarknadsenheten och är direkt underställd enhetschefen för enheten.
Arbetskonsulentens uppdrag är att i samverkan med arbetsförmedlingen, förvaltningens socialsekreterare och övriga berörda aktörer, ombesörja att personer som har svårigheter med att erhålla sysselsättning, och i vissa fall erhåller inkomst i form av försörjningsstöd, ges möjlighet till sysselsättning som på sikt skapar förutsättningar att leva ett självständigt liv.
I arbetsuppgifterna ligger att rekrytera praktikplatser eller motsvarande, följa upp dessa insatser samt ha löpande kontakt med människor som är i behov av stöd för att erhålla sysselsättning. Du kommer även att ansvara för att följa upp och erbjuda sysselsättning till elever som avslutar sina gymnasiestudier i förtid. Administrativa arbetsuppgifter är kopplade till uppdraget som arbetskonsulent.
KVALIFIKATIONER
Du bör vara socionom eller ha en utbildning som prövas likvärdig av arbetsgivaren.
För att klara av uppdraget behöver du vara en person som har lätt att samarbete med andra och har en kreativ läggning. Det är meriterande om du har erfarenhet från handläggning av försörjningsstöd. Erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsfrågor är meriterande.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Intervjuer planeras till V29 och V30
Kontaktpersoner på detta företaget
Fackliga företrädare nås via kommunens växel.
054-51 50 00
Annika Lückner, V27-28
054-515421
Per Söderberg V26
054-515229
Enhetschef Ulrika Vitalis
054-515240
Enhetschef Klas Johansson, under perioden 1/7 till 10/7
054-515506
Enhetschef Ulrika Vitalis, from 11/7
054-515240
enhetschef Klas Johansson,
Enhetschef Ulrika Vitalis, tom 22/7
054-515240
Samordnare Sofie Dahl, from 25/7
054-515424
Enhetschef Ulrika Vitialis
054-515240