OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Daglig verksamhet individuell plats
Ditt nya jobb
Som arbetskonsulent kommer du tillhöra en arbetsgrupp med stort driv och engagemang. Totalt är vi 12 medarbetare med 10 arbetskonsulenter, en samordnare och ett medborgarombud. Ditt arbete ger även stort utrymme för att ta stort eget ansvar och vara den som driver processer vidare.
Arbetslivsinriktad daglig verksamhet vänder sig till personer med intellektuella, fysiska, psykiska- och neuropsykiatriska funktionshinder i yrkesverksam ålder. Med daglig verksamhet avses meningsfull sysselsättning vars syfte är att ge stimulans, personlig utveckling, gemenskap och delaktighet i samhället. Arbetslivsinriktad daglig verksamhet finns i form av olika arbetsplatsliknande sysselsättningar inom Socialtjänsten samt praktikplatser eller stöd till arbete på öppna arbetsmarknader samt stöd till studier. Allt arbete bygger på tankesättet att alla människor som vill kan arbeta eller studera med rätt stöd.
Dina arbetsuppgifter som arbetskonsulent består av kartläggning, fördjupad vägledning och motivationsinriktade insatser utifrån den enskildes behov samt till viss del stöd ute på arbetsplatsen. Arbetet kan också innebära att du handleder personal på arbetsplatser. I din roll är samtalsmetoder som MI (motiverade samtal) ett centralt arbetsverktyg. Uppdraget inkluderar även samverkan med olika aktörer i personens nätverk som anhöriga, försäkringskassa, arbetsförmedling, region Jönköping. För att lyckas med jobbet som arbetskonsulent behöver du vara driven i att kontakta, intressera och engagera arbetsgivare.
Två av våra medarbetare går på föräldraledighet varför vi söker nya medarbetare för två olika vikariat. Det ena vikariatet är särskilt inriktat att arbeta utifrån den evidensbaserade metoden IPS (Individual Placement and Support). Du samarbetar med psykosvårdens öppenvårdsmottagning där du en del av teamen och medverkar på behandlingskonferenser en gång per månad. Ni samverkar tätt tillsammans med syfte att stötta personer att nå, få och behålla en anställning eller studier.
Du hittar vår arbetsplats i nyrenoverade lokaler på asecs-området, kaserngatan. Vi hoppas att du finner detta intressant och vi bli en del at vårt viktiga och meningsfulla arbete!
Din kompetens
Formella kompetenser
Du som söker har högskoleutbildning som socionom, beteendevetare eller personalvetare etc. Vi ser gärna att du har utbildning och/eller erfarenhet av att arbete med IPS, SE (Supported Employment) eller SEd (Supported Education). Du har god vana att samarbeta med instanser som psykiatri, försäkringskassa, arbetsförmedling och socialtjänst samt har kännedom om respektive huvudmans regelverk. Vi fäster stor vikt vid drivkraften att fortsätta arbeta med samverkansfrågor.
Det är meriterande med kunskap och förståelse för levnadsvillkoren hos personer med långvarig psykisk funktionsnedsättning liksom kunskap om kognitiva funktionsnedsättningar och återhämtningsprocessen. Tjänsten kräver körkort B och god datavana.
Personliga förmågor och kompetenser
Du som söker har en stark tro på att individer med psykiska funktionsnedsättningar kan utvecklas och arbeta eller studera med rätt förutsättningar. Du trivs därför med att arbeta utifrån ett motiverande förhållningssätt. Som person är du lyhörd för den enskildes behov, förmågor och önskemål.
Personlig mognad och empatisk förmåga värderas högt. Som person är du självgående genom att ta ansvar för dina uppgifter, ta egna initiativ, strukturera, prioritera och driva ditt arbete vidare. Till din natur är du lösnings- och resultatorienterad. Du arbetar självständigt genom att ha mod att agera efter din egen övertygelse, men hanterar även teamarbete då det förekommer mycket kontakter både internt och externt.
Du är en person som värderar goda relationer genom att aktivt skapa och bibehålla dem. Arbetet handlar till stor del om att bygga allians med deltagare och andra instanser i syfte att driva IPS-processen framåt. Förändringar betraktar du snarare som möjligheter än hinder och är öppen för ett föränderligt arbetssätt.
Vi erbjuder dig
• Teamarbete- Arbetsgruppen präglas av att lyfta frågor till diskussion. Vi är uppdelade i mindre team vilket gör att du inte behöver sitta ensam med dina frågor. Vi har regelbundna forum varje vecka för olika typer av frågor.
• Tillitsbaserat ledarskap - vi har ett ledarskap som alltid är tillgängligt för att bolla tankar, frågor och ärenden.
• En individuell hälsoplan och ett medvetet arbete kring såväl den fysiska som den psykosociala arbetsmiljön.
• Möjlighet att låna bil genom miljöpool
• Läs mer om förmåner: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html
Övrigt
Rekryteringen avser två föräldravikariat på 100% med start 1/5-22 respektive 1/6-22. Arbetstiden är förlagd till dagtid med flextid.
För att underlätta rekryteringen ber vi dig bifoga betyg och tjänstgöringsintyg i din ansökan. Förbered även två referenser varav en nuvarande/senaste chef om du blir kallad till intervju. Intervjuer kommer genomföras under v. 2 2022, varmt välkommen med din ansökan!
Upplysningar
Charlotta Hammarlund, Enhetschef: 036-10 52 32
Benjamin Sardupalovic, Arbetskonsulent: 036-102756
Ann-sofie Henrysson, Arbetskonsulent: 036- 107592
Fackliga företrädare: http://www.jonkoping.se/fackligasoc
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.