OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetskonsulent
AOV:2015:62
Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Arbetsuppgifter
Som arbetskonsulent är dina arbetsuppgifter att tillsammans med deltagaren skapa förutsättningar för arbete och studier. Detta gör du genom kartläggningssamtal, uppföljningssamtal motivationshöjande insatser och andra åtgärder för att stimulera till ett aktivt arbetssökande. I arbetet ingår det också att utreda deltagarnas förutsättningar att stå till arbetsmarknadens förfogande. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med likartade arbetsuppgifter, vilket innebär ett nära samarbete inom gruppen och med andra berörda.
Kvalifikation
Du som söker ska ha Socionom, PA-utbildning, beteendevetenskaplig- eller pedagogisk högskoleexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har även minst 4 års erfarenhet av arbete med människor som av olika skäl står utanför arbetsmarknaden, samt dokumenterad erfarenhet av arbete såväl med gruppverksamhet som med enskilda motivationshöjande insatser. Arbetet kräver B-körkort.
Vidare har du aktuella erfarenheter av arbete med arbetsmarknadspolitiska åtgärder och känner väl till arbetsmarknadens krav och villkor Även erfarenhet av arbete med målgruppen invandrarbakgrund med språksvårigheter är ett krav. Du har god förmåga att formulera dig i tal och skrift och tvekar inte att när det gäller att informera/hålla i grupper. Vi ser gärna att du har erfarenhet av rehabiliteringsärende och tidigare har arbetat med människor med psykisk ohälsa samt har ett väl upparbetat externt kontaktnät. Grundläggande kunskaper i Officepaketet krävs i din roll samt erfarenhet av arbete i något verksamhetssystem, meriterande om du har erfarenhet av arbete i Procapita.
Som person är du engagerad, har lätt att skapa nya kontakter både internt och externt, samt har god samarbetsförmåga. Du arbetar gärna i team men har även förmåga att självständigt planera ditt arbete samt kan ansvara för att aktiviteter blir genomförda. Du tycker om ett omväxlande arbetsätt som kräver hög flexibilitet och du har förmåga att hålla igång olika processer parallellt. Du har inga problem med att sätta gränser i ditt arbete med deltagare.
Anställningsvillkor
Allmän visstidsanställning, 100% med tillträde omgående och med varaktighet till och med 2016-08-31.
För mer information, ta kontakt med
Eva Dahlgren, Enhetschef, 0733-13 62 77
E:post: eva. dahlgren@kristianstad.se
För facklig information, ta kontakt med
Dijana Baric, SSR, 044- 13 68 60
E:post: dijana.baric @kristianstad.se
Gunilla Axelsson, Vision,044-13 58 14
E-post:gunilla.axelsson@kristianstad.se
Sista ansökningsdatum
2015-06-17
Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.
Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, kontakta handläggare Maria Hallgren på 044-13 58 07.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21