OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.
Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.
Arbetsmarknadsenheten i Ystads kommun är organiserad inom Avdelningen för Individ och Familjeomsorgen (IFO). Enheten är inne i en spännande fas där vi kommer att förändra vårt arbetssätt för att möta upp morgondagens behov. Vi är inte i hamn med förändringen och du kommer att vara en viktig del i arbetet.
Vårt uppdrag är att arbeta för att människor når egen försörjning genom arbete, eller studier och ditt uppdrag blir att stötta människor att nå dit. Utmaningen i arbetet är stor då det nu är fler som behöver mer stöd för att finna en egen försörjning. Vi utgår från att alla människor kan och vill utvecklas.
De människor som vi främst arbetar med är de som uppbär försörjningsstöd och ett allmänt uppdrag är att sänka kostnaderna för försörjningsstöd. Utifrån detta har vi ett nära samarbete med handläggarna på Försörjningsenheten. Vi har också samarbete med Arbetsförmedlingen, SFI och Vuxenutbildningen. Samarbeten som ska utvecklas ännu mer.
Extratjänsterna och språkpraktikerna i kommunen hanteras och administreras av arbetsmarknadsenheten, likaså mottagandet av nyanlända och det Kommunala aktivitetsansvaret. Vi har egna arbetsträningsverksamheter så som Polstjärnan, Jobb&Fix samt Bruket. Vi har också praktikplatser inom och utanför kommunen.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som arbetskonsulent kommer du arbeta motivationsskapande och lösningsinriktat med målet att individen når egenförsörjning. Din uppgift är att kartlägga deltagarens resurser och förmågor, för att sedan coacha och vägleda individen till ett eget beslut om studier eller arbete.
I arbetet ingår att upprätta handlingsplaner, kontinuerligt följa upp insatser och deltagarens utveckling samt dokumentera detta i befintligt datasystem. En viktig del i arbetet är att matcha deltagaren mot lämpliga aktiviteter och insatser, som stödjer individen i riktning mot önskade studier eller arbete.
Du arbetar i nära samverkan med handläggarna inom Försörjningsenheten och handläggarna på Arbetsförmedlingen. Du kommer också delta i det kontinuerliga utvecklingsarbetet på enheten och inom verksamhetsområdet.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs en högskoleutbildning med minst kandidatexamen, gärna med inriktning socionom, studie- och yrkesvägledare eller arbetsterapeut. Det kan också finnas annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du kan, ska och vill samarbeta med andra professioner som är viktiga för uppdraget. Erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsfrågor och kännedom om myndighetsutövning inom Socialtjänsten är krav för tjänsten.
Som person är du utvecklingsorienterad, förändringsbenägen och har ett strategiskt tänkt och kan analysera utmaningar ur flera perspektiv. Du behöver ha god vana att omvärldsbevaka och förstå vad dagens händelser har för betydelse för morgondagens utmaningar - samt att gå från tanke om utveckling till att agera!
Du kan problemformulera, men har främst fokus på lösningarna. Ordning och reda är viktigt hos oss, vi arbetar med fakta och har inte utrymme till godtyckliga bedömningar. Du behöver ha god vana av att dokumentera och vara noggrann i ditt arbete. Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift är av stor vikt.
B-körkort är ett krav.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom Socialtjänsten är meriterande. Likaså erfarenhet och vana av att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar, särskilt för nyanlända som har behov av fördjupat stöd. Vidare är det meriterande med kunskap och erfarenhet av effektfulla åtgärder som kan stötta individer till självförsörjning. Vi värdesätter kunskaper om den lokala och regionala arbetsmarknaden.
ÖVRIGT
All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.
Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Gabriella Clemedtson
Eva Skogö
0411-57 73 90
Susanne Lundgren
0411-57 77 41
Gabriella Clemedtson
0411-57 78 39
Ulrika Persson
0411-57 72 44
Lena Lindstedt
0411- 57 77 70
Katarina Thulin
0411-57 77 79
Kerstin Mårtensson
0411-57 77 66
Ingrid Mårtensson
0411-57 73 84
Ingrid Karlsson
0411-57 79 66