OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att genom utbildning, praktik och arbete öka individens förutsättningar för att hitta ett arbete och bli självförsörjande. Vi har bland annat kommunens största samlade utbud av gymnasieutbildningar samt kurser för vuxna.
Daglig verksamhet är en insats man har rätt till enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Syftet med insatsen är att erbjuda deltagarna en meningsfull, stimulerande och utvecklande sysselsättning. Insatsen ska utformas efter den enskildes intresse och behov. Verksamheten består idag av ca.150 medarbetare och över 450
deltagare, som leds av en verksamhetschef och sex enhetschefer.
ARBETSUPPGIFTER
Som arbetskonsulent arbetar du med kartläggning, placering och uppföljning av deltagare som har rätt till daglig verksamhet. Insatsen ska utformas efter den enskildes intresse och förmåga och främja full delaktighet i samhällslivet.
Tjänsten som arbetskonsulent innebär att du ingår i DV Slussen vilket är en kartläggningsenhet som bland annat arbetar med utredning av nya deltagares resurser och behov. En grundtanke i vårt arbete är att i den utsträckning det är möjligt slussa ut våra deltagare på den lokala arbetsmarknaden.
Du ska självständigt genomföra individuell kartläggning av personer som tillhör personkretsen för att i samverkan med andra hitta lämplig sysselsättning som är individuellt anpassad efter varje deltagares förmåga. Det kan vara inom den egna verksamheten såväl som i en företagsgrupp eller en individuell placering på någon arbetsplats inom den öppna arbetsmarknaden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning såsom Arbetsterapeut, Socionom, Studie- och yrkesvägledare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Personlig mognad och grundtrygghet är en nödvändighet då vi möter människor i ett skede där deras resurser ska belysas. Utöver detta ser vi att du behöver ha god datorvana, god kunskap om dokumentation och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Även B-körkort är ett krav.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med målgruppen inom LSS samt erfarenhet av praktiskt arbetsmarknadsarbete. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att bedöma aktivitetsförmåga/arbetsförmåga både utifrån intervju och aktivitetsobservation. Vidare är även tidigare erfarenhet av Supported Employment och/eller IPS individuell planering och stöd är meriterande för tjänsten.
Du trivs med att arbeta flexibelt och självständigt och kan ta egna initiativ samtidigt som du ser teamarbete som en viktig del i arbetet. Att självständigt kunna organisera och prioritera ditt arbete är grundläggande för att kunna göra rätt insatser vid rätt tillfälle.
Vi söker dig som vill vara med om ett spännande, utmanande och utvecklande arbete. Du behöver vara initiativtagande, kunna arbeta självständigt och samtidigt ha lätt för att samarbeta. Som medarbetare är du ett föredöme och agerar utifrån vår kommuns gemensamma värdegrund.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att vederbörliga beslut tas.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Hjelm
Ola Nilsson
Marcus Bengtsson
Martin Alling
Marianne Larsson
035-138653
Marcus Bengtsson, LR
Ola Nilsson, LF
Elisabet Fock
Frank Wedding
Peter Nylander