OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
Beskrivning
Vi söker en arbetskonsulent till enheten Jobbcenter på Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, Avdelningen för integration, försörjning och arbete.
Jobbcenter är en enhet som jobbar med kommunala arbetsmarknadsfrågor i Karlstads kommun och stöttar individer på vägen till arbete eller studier.
Arbetsuppgifter
Verksamheten på Jobbcenter bygger på att stödja individer i deras väg till egen försörjning. Vi jobbar med motiverande och coachande insatser både individuellt och i grupp. Arbetsmarknadsanställningar inom Karlstads kommun, kontakter med lokala näringslivet och praktik är också viktiga verktyg i vårt arbete.
Som arbetskonsulent är ditt uppdrag att motivera och coacha individer på väg mot egen försörjning, enskilt och i grupp. Du är också ett stöd vid anskaffning av praktik/arbetsträning och fungerar som ett stöd ute på arbetsplatser, både till deltagaren och till handledaren på arbetsplatsen. Nu söker vi någon som även kan samordna och administrera våra arbetsmarknadsanställningar i Heroma, skriva anställningsavtal och söka stöd från Arbetsförmedlingen.
Målgruppen på Jobbcenter har olika kulturell bakgrund och kan stå olika långt från arbetsmarknaden, vägen mot arbete och studier kan variera och vara olika lång. En individuell planering görs med varje person och dokumentationen sker i verksamhetssystemet VIVA.
Vi jobbar främst utifrån metoderna Lösningsfokus, Arbetsmarknadscoaching och Supported employement.
Kvalifikationer
Relevant högskoleutbildning som tex beteendevetare, personalvetare eller socialpedagog, i kombination med arbetslivserfarenhet är ett krav. Vi ser gärna att du också har erfarenhet av arbete med företagskontakter. Meriterande är också om du har erfarenhet av personalfrågor, av lönesystemet Heroma och kunskap om arbetsförmedlingens anställningsstöd. Vi arbetar med en varierad målgrupp och eftersträvar mångfald i vår personalgrupp.
Som person är du utåtriktad, driftig, en god lyssnare och har lätt för att samarbeta med andra. Du är bra på att möta individer med olika behov och från olika kulturer. Du är lösningsorienterad, du tycker om att utveckla verksamhet och att hitta och pröva nya lösningar i det dagliga arbetet. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift och vara bekväm med att ta nya kontakter och att jobba med individer både i grupp och enskilt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort, för manuell växellåda, är ett krav.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.