OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknadsavdelningen(AMA)
Välkommen till oss på Arbetsmarknadsavdelningen
Arbetsmarknadsavdelningen i Jönköpings kommun ansvarar för planering, samordning och genomförande av politiskt beslutande arbetsmarknadsinsatser. Uppdraget för AMA är att minska utanförskap och bidragsberoende för kommunens invånare genom att ge stöd för att finna, få och behålla ett arbete eller börja studera och klara sin försörjning. I AMA:s uppdrag ingår att vara en flexibel organisation utifrån hur den aktuella arbetsmarknaden ser ut. AMA har för närvarande 80 medarbetare, arbetsledare i AMAs praktiska verksamheter, arbetskonsulenter som är handläggare för våra deltagare, handledare och assistenter. AMA leds av en arbetsmarknadschef och är organiserad i fyra enheter med en enhetschef i respektive enhet. Aktuell tjänst är placerad inom AMA:s aktivitetsenhet vars huvuduppdrag är att erbjuda arbetsträning och yrkesinriktade insatser. Aktivitetsenheten består av flera praktiska verksamheter såsom exempelvis, café, textilåtervinning, naturvård, möbelflytt.
Ditt nya jobb
Arbetet som arbetsinstruktör har tre övergripande delar; att ge deltagarna stöd för att uppnå individuella mål mot arbete/utbildning, erbjuda meningsfulla arbetsuppgifter samt handleda och lösa problem inom verksamheten. Tjänsten innebär också att du planerar, utvecklar och följer upp verksamheten. Vidare leder du deltagare i deras utveckling mot uppsatta mål. Aktuell placering är inom verksamhet Introduktion till svensk arbetsmarknad. Verksamheten är idag uppdelad på en handledaren och du som arbetsledare. Vidare består verksamheten av olika praktiska arbetsstationer. I uppdraget som arbetsledare ingår det att handleda deltagare i förekommande arbetsuppgifter, det kan också innebära handledning för språkpraktik, ett strukturerat program för utrikesfödda som har både praktiska och teoretiska inslag. AMA:s uppdrag styrs av politiska beslut och ansvarsområdet kan komma att förändras.
Din kompetens
Vi ser gärna att du är utbildad pedagog alternativt arbetsterapeut eller har annan relevant yrkeskompetens inom praktiska verksamheter och pedagogik. Det är meriterande om du har erfarenhet av handledning eller har en vana av att ge stöd i människors utveckling mot mål. Har du dessutom erfarenhet av att arbeta med människor från andra kulturer och/eller personer med funktionsvariationer är detta meriterande. För att lyckas i tjänsten krävs en förmåga att handleda i arbetet, engagemang och samarbetsförmåga.
För att trivas hos oss ser vi att du är en person som drivs av möjligheten att påverka, finner energi genom delaktighet, är handlingskraftig och lösningsinriktad. Du har ett stort eget driv gällande utveckling samtidigt som du behåller en lyhördhet och flexibilitet då tjänsten kräver ett nära samarbete och ibland snabba förändringar av uppdraget.
B-körkort är ett krav.
I denna rekrytering kommer vi att fästa stor vikt vid samarbetsförmåga, tidigare yrkeserfarenheter och personlig lämplighet.
Bra att veta
För att underlätta rekryteringen ber vi dig bifoga relevanta betyg och intyg samt minst två referenser.
Tjänsten är tillsvidare med 6 månaders provanställning, start snarast enligt överenskommelse.
Vill du veta mer?
Arno Willemse, enhetschef, 036-10 55 33
Marie-Louise Winnerhed, Kommunal 036-10 50 80
Amanda Nygren, SACO, 036-10 26 26
Marcel Assaf, Vision, 036-10 71 08
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.