OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden: IFO (individ och familjeomsorgen) och AFE (arbetsmarknad, försörjning och etablering). Till förvaltningen hör även en administrativ stab.
Inom IFO finns "Enheten för boende och stöd" som arbetar med att utföra stöd- och behandlingsinsatser för vuxna personer med missbruksproblematik, ofta kombinerat med en psykisk ohälsa. Inom enheten har vi flera boenden, en öppenvårdsverksamhet samt ett samsjuklighetsteam som arbetar med boendestöd utifrån modellen med vård- och stödsamordning. Vi har även hand om utslussningslägenheter utanför våra boenden. Den huvudsakliga målgruppen är personer som har en önskan om att leva ett drogfritt och nyktert liv, men vi arbetar även med brukare som är lite längre ifrån detta.
Arbetsgruppen består för närvarande av flera behandlingsassistenter, en koordinator, en metodhandledare och en enhetschef samt fyra behandlingsassistenter i samsjuklighetsteamet.
Under de senaste åren har vi genomfört ett förändringsarbete som främst handlar om att insatserna är mer individuellt anpassade utifrån varje klients behov. Det innebär bland annat att behandlingsassistenterna följer en klient oavsett var denne bor och också arbetar med en mer uttalad motivationsstödjande och behandlande inriktning. Som ett led i detta startar vi nu arbetsträningsinsatsen Serviceteamet där vi vill ta tillvara resurserna hos personer som står långt från arbetsmarknaden och som lever i eller nära ett pågående missbruk.
Arbetstidens förläggning är dagtid.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en arbetsledare till Serviceteamet som riktar sig till personer i Mölndal som har ett ganska aktivt missbruk men också har drogfria dagar som de då behöver fylla med något meningsfullt. Samtidigt har vi inom vår verksamhet många praktiska arbetsuppgifter som till exempel fastighetsskötsel och enklare renoveringar av lägenheter. Tanken med serviceteamet är att vi ska hjälpa klienterna att skapa fler drogfria bra dagar med hjälp av ett meningsfullt innehåll.
Som arbetsledare har du en viktig roll då du arbetar med människor som önskar en förändring i sitt liv. Fokus i arbetet kommer att vara motiverande och stödjande med målsättningen om att skapa ett självständigt liv utifrån varje individs förutsättningar. Vi arbetar med riktiga och viktiga arbetsuppgifter som är efterfrågade, men som kan vänta om behovet av ett stödjande samtal är större.
I det dagliga arbetet kommer du att utgå från vår lokal på Katrinebergsgatan 1 i Mölndal. Arbetet bedrivs ofta utomhus eller i olika lägenheter och du kommer att arbeta tillsammans med våra klienter under stora delar av arbetsdagen. Du kommer att planera dagens innehåll tillsammans med klienterna men behöver också vara beredd på att arbeta ensam eller rycka in och lösa andra arbetsuppgifter på enheten vid behov.
I ditt arbete ingår att arbeta motiverande och stödjande samt hjälpa dem att skapa struktur i vardagen. Du kommer att planera insatsen utifrån uppdraget som vi får från myndighetsavdelningen. Dokumentation är viktig att kunna hantera på ett rättssäkert sätt och du kommer att skriva genomförandeplaner, journalanteckningar, uppföljningsrapporter och sammanställningar i de ärenden som du är ansvarig för samt föra löpande anteckningar i alla ärenden.
Viktiga delar av ditt arbete är att ha en löpande samverkan och dialog med både våra handläggare på socialkontoret såväl som med externa resurser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av socialt arbete med målgruppen. Vi ser gärna att du är utbildad behandlingspedagog eller liknande. Du behöver vara praktiskt lagd och har erfarenhet från till exempel fastighetsskötsel. Du kanske tidigare har varit snickare eller fastighetsskötare men sadlat om till att arbeta med socialt arbete. Du kan också ha gjort den omvända resan, men saknar det sociala arbetet. Här får du en unik möjlighet att kombinera detta genom att bli arbetsledare för vårt nystartade serviceteam.
B-körkort är ett krav (manuell växellåda).
Då denna tjänst är speciellt utformad för uppdraget så lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och erfarenheter.
Du ska ha lätt för att uttrycka dig i skrift, ha datorvana och god kunskap om dokumentationsskyldigheten. För att trivas i rollen bör du tycka om att arbeta nära klienterna i deras vardag och boende. Du ska ha lätt för att ta kontakt med människor och ha förmågan att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Eftersom arbetsgruppen är liten och väldigt beroende av varandra, är god samarbetsförmåga mycket viktigt.
Du ska vara trygg i dig själv och ha ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och samverkansparter.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26