Arbetsmarknadsanalytiker

Arbetsbeskrivning

Analysavdelningen söker Arbetsmarknadsanalytiker

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 13 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Läs gärna mer om oss på www.arbetsformedlingen.se

Analysavdelningen består av ca 100 personer och är uppdelad på tre enheter; Forskning och utvärderings-, Statistik- samt Utredningsenheten. Utredningsenheten arbetar med kortare och längre utredningsuppdrag, verksamhetsplanering, yrkesanalyser och prognoser på riksnivå och på regional nivå. Våra regionala prognoser och behovsanalyser utgör bland annat underlag för verksamhetsplanering och resursfördelning, men är också information som används av externa aktörer såsom länsstyrelser, regionförbund mfl.

Arbetsuppgifter Två gånger om året gör Arbetsförmedlingen en prognos för arbetsmarknadens utveckling den kommande perioden. Prognosen bygger på arbetsförmedlarnas intervjuer med privata och offentliga arbetsgivare och presenteras i rapporter för hela riket men även per län. Du kommer att ansvara för de regionala arbetsmarknadsprognoserna i Gävleborg.

I arbetsuppgifterna ingår analysarbete och textskrivning, men även administration och kvalitetsgranskning kopplat till den intervjuundersökning som genomförs av arbetsförmedlare. Du kommer att samarbeta med lokala arbetsförmedlingar, regionala aktörer och andra avdelningar inom Arbetsförmedlingen. I arbetet ingår även att skriva underlag till månatliga pressmeddelanden om arbetsmarknadsläget samt att bistå Arbetsförmedlingens marknadschefer med statistiska underlag och analyser av arbetsmarknaden. Du kommer också att ha kontakter med media.

Arbetet innebär att du genom omvärldsbevakning aktivt söker och sammanställer information från olika källor för att bygga upp och bibehålla goda kunskaper om länets arbetsmarknad och sedan analyserar materialet och presenterar detta i olika sammanhang. Arbetet är till största delen förlagt till placeringsorten men innebär också en del resor för att samarbetet inom enheten ska fungera.

Dina kvalifikationer


• akademisk examen i nationalekonomi eller samhällsvetenskap, gärna med inriktning mot arbetsmarknaden eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har goda kunskaper i MS Excel
• har en mycket god analytisk förmåga och är noggrann
• har en god pedagogisk och organisatorisk förmåga
• kan uttrycka dig väl i tal och skrift och har förmågan att kommunicera resultat till olika målgrupper
• B-körkort

Det är meriterande om du


• har erfarenhet från samhällsekonomisk analys
• har erfarenhet från statistisk analys
• har erfarenhet av prognosarbete

Det är av stor vikt att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp, samt att du är initiativrik, kreativ och drivande. Eftersom nya arbetsuppgifter kan tillkomma eller att prioriteringar kan förändras med kort varsel krävs det också att du är flexibel.

Övrigt Arbetsprov och test kan komma att ingå i rekryteringsprocessen och instruktioner kommer då att skickas ut via mail.

Anställningen är tillsvidareanställning på heltid, men kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Placeringsort: Östersund.

Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse. Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med Af-2016/0039 9643 senast . Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga CV och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. När du ansöker kommer du att få besvara ett antal frågor. Test kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enl. avtal
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 14 november 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Myndigheten för vård- och omsorgsanalys söker utredare

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys söker utredare

17 december 2024

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys söker analytiker

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys söker analytiker

17 december 2024

16 december 2024