OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra cirka 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Läs gärna mer om oss på www.arbetsformedlingen.se
Vår Analysavdelning består av ungefär 100 personer som är uppdelade på tre enheter: Utredning, Statistik samt Forskning & utvärdering. Till Utredningsenheten söker vi nu en arbetsmarknadsanalytiker med placering i Karlstad.
Utredningsenheten arbetar med yrkesanalyser och prognoser på riksnivå och regional nivå, utredningsuppdrag och verksamhetsplanering. De aktuella tjänsterna har yrken och kompetenser som huvudinriktning. Idag finns det 3 analytiker med liknande arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifter
Du arbetar framför allt med det material som finns på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid.html. Våra viktigaste målgrupper är ungdomar som ska välja utbildning, arbetssökande, arbetsförmedlare samt studie- och yrkesvägledare.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• Samla in information om yrken och kompetenser. Du använder dig av befintlig statistik, resultatet av Arbetsförmedlingens prognosintervjuer och egna intervjuer med branschföreträdare och yrkesutövande
• Analysera den insamlade informationen för att skapa en helhetsbild kring olika yrken. Det handlar bland annat om vanligt förekommande arbetsuppgifter, kompetenskrav och utbildningsvägar
• Skriva och redigera de yrkesbeskrivningar som finns på hemsidan
• Kommunicera resultatet till våra olika målgrupper på ett opartiskt sätt, framför allt via webben men resultatet presenteras även vid exempelvis seminarier
• Ge stöd och föra över kunskap till andra delar av verksamheten och till externa samarbetspartners genom att delta i arbets- och projektgrupper
• Förvalta och utveckla Arbetsförmedlingens yrkesinformation. Målgruppsanpassning är viktigt för oss
• Kontakter med massmedia och andra intressenter. Du blir ofta tillfrågad som ”expert” inom de olika yrkesområdena
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen i kommunikation, journalistik eller samhällsvetenskap, gärna med inriktning mot arbetsmarknaden eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Goda kunskaper i MS Excel, Word och Power Point
• En mycket god analytisk förmåga och är noggrann
• En god pedagogisk och organisatorisk förmåga
• Kan uttrycka dig väl i tal och skrift och har förmågan att kommunicera resultat till olika målgrupper
• B-körkort
Du behöver ha ett stort intresse för arbetsmarknadsfrågor. Du måste kunna arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är analytisk, initiativrik och lösningsfokuserad. Eftersom nya arbetsuppgifter som behöver prioriteras kan tillkomma med kort varsel krävs också stor flexibilitet. Du har förmåga att se helheten och förstå det egna bidraget till helheten. Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Meriterande
Det är meriterande om du har dokumenterad arbetslivserfarenhet av arbetsmarknadsanalyser och intervjuarbete.
Övrigt
Anställningen är tidsbegränsad sex månader. Arbetstiden är heltid, men kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Tillträde enligt överenskommelse, dock senast 1/10. Placeringsort är Karlstad eller Umeå.
Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med Af-2016/0019 7145 senast 1/8 2016. Bifoga CV och ett personligt brev elektroniskt där du berättar varför du söker arbetet. När du ansöker kommer du att få besvara ett antal frågor. Test kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. Intervjuer hålls löpande.
Kontaktpersonerna kan ha begränsad tillgänglighet på grund av semestertider.
Kontaktpersoner
Johan Bissman Sektionschef 010-486 13 94
Fredrik Mörtberg ST 010-488 40 39
Karin Berglind Saco-S 010- 487 41 00
Gunnar Carlson Seko 010-486 19 09
Corinne Lowenrud HR-partner 010-488 59 92
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740