Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig!
Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv.
Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande.
Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra.
Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden
Välkommen till Arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun!
Arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningens grunduppdrag handlar om att få människor att växa, studera och ta plats på arbetsmarknaden. Nu söker vi dig som vill jobba för att öka arbetskraftsutbudet i Boden och vara en del av det team som i samverkan med Socialförvaltningens Individ och familjeomsorg jobbar för att få fler personer i egenförsörjning. Tillsammans utvecklar vi ett arbetssätt för att lyfta den arbetskraftsresurs vi har i kommunen i form av personer som varken arbetar eller studerar och som uppbär ekonomiskt bistånd.
Vill du jobba med duktiga kollegor i en kontext där tron på människors förmåga kommer främst, då har du genom detta arbete chans att göra skillnad för många människor.
Med det sagt vill vi välkomna dig till vårt gäng!
För visst vill Du också ha ett av världens viktigaste jobb?
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är bl.a att verka stärkande och relationellt med deltagare vilket bidrar till ökad egenmakt och att synliggöra behov samt resurser hos deltagarna. Du motiverar och inspirerar och ibland genomför du gruppverksamhet och insatser som planerats i samarbete med kollegor. Förmågan att kunna samverka är central i denna tjänst eftersom vi skapar innehållet i verksamheten tillsammans och i relation med andra verksamheter och arbetslag. Du blir en del av ett multikompetent team på JobbCenter. Genom att utgå från individens behov och förutsättningar möjliggörs det livslånga lärandet. Med rätt stöd kan varje deltagare ta steg mot arbete och studier och får genom det större möjligheter till egenmakt. I rollen som Arbetsmarknadscoach kommer du att möta ett brett spektrum av människor med olika utmaningar. För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du är nyfiken, trygg och stabil som person samt att du tror att det finns en plats för alla på arbetsmarknaden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig som har minst gymnasial utbildning samt förmåga att skapa och vårda kontakter/samarbeten med både deltagare, verksamheter och näringsliv.
Krav på dokumenterad erfarenhet minst 1-2 år, av coachning individuellt eller i grupp av personer med psykisk eller fysisk ohälsa. Du måste vara orädd och stresstålig för att kunna situationsanpassa arbetet utifrån våra deltagares olika känsloläge och humör.
Du har god förmåga att arbeta självständigt, ta egna initiativ samt arbeta processinriktat. Du har kommunikativ förmåga och kunskap om lösningsfokuserad samtalsmetodik eller MI, motiverande samtal samt vana av utvecklings och förändringsarbete. Du har ett genuint intresse av uppdraget att få människor att växa och ta plats i samhälle samt förmåga att genom ett tillitsbaserat förhållningssätt driva samverkansprocesser. Du är lyhörd och har god förmåga att skapa förtroendefulla relationer i arbetet med målgruppen och de verksamheter och företag vi samverkar med samt är skicklig i det professionella samtalet och driven i motiverande insatser. Du är trygg i dig själv, flexibel och bekväm med att arbeta utvecklande. Du har förmåga att arbeta konstruktivt och framåtsyftande i team likväl som självständigt. Vidare är du prestigelös, lösningsfokuserad, förändringsorienterad och nyfiken samt har helhetsperspektiv, analytisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Har du erfarenhet av pedagogiskt arbete är det en merit.
Hos oss genomsyras arbetsplatsen av våra värderingar:
Öppenhet och transparens: Vi värdesätter ärlighet och respekterar varandras olikheter.
Tillit: Vi litar på varandra och hjälps åt med allt.
Respekt: Vi är mån om min, din och varandras tid.
Positivitet: Ett leende smittar, vi är varandras arbetsmiljö.
Känner du igen dig och vill du vara en del av detta? Då är du välkommen att söka till oss!
Arbetsplatsen är förlagd centralt i Boden men delar av arbetet kommer att ske på andra arenor i samverkan med en mängd olika verksamheter och arbetsgivare.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vänligen bifoga examensbevis.
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag.
Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
Inför rekryteringsarbetet har Bodens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande i denna rekrytering.