OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Vi på arbetsmarknadsenheten arbetar med personer som står både nära och längre ifrån arbetsmarknaden som remitteras från en rad olika uppdragsgivare. Vi ansvarar för det subventionerade anställningar som finns inom kommunen och bedriver flera olika spännande projekt tillsammans med samordningsförbundet Huddinge, Botkyrka och Salem. Vi är 10 medarbetare med olika befattningar och ligger organiserade under Socialförvaltningen.
Verksamheten vänder sig till boende i Salem som är mellan 16-65 år. Syftet är att stödja långtidsarbetslösa personer till arbete eller utbildning.
Arbetsuppgifter:
Arbetsmarknadssekreterare arbetar med personer som har bla försörjningsstöd och står utanför arbetsmarknaden. Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av att identifiera och kartlägga deltagarnas styrkor och eventuella hinder, motivera till förändring, till att söka upp och framförallt matcha till lämplig insats, utbildning eller arbete.
Verksamheten ansvarar för kommunens feriarbetare under sommaren, det arbetet kommer du vara delaktig tillsammans med övriga medarbetare på arbetsmarknadsenheten.
För att uppnå resultat krävs ett utåtriktat arbete och samarbete med andra aktörer, övriga förvaltningar inom kommunen, lämpliga utbildningsanordnare med hjälp av Syv samt arbetsgivare. Målet är att förkorta och förhindra långvarigt utanförskap. En del av deltagarna kommer att behöva hjälp med att skapa nya vardagsrutiner, hjälp att knyta kontakt till psykiatrin och/eller missbruksvården. Andra delar i arbetet är att genom samordning av samhällsresurser förändra asocialt beteende hos deltagaren.Arbetet kräver ett genuint intresse för målgruppen, kunskap om andra aktörer som kan bidra för att uppnå målet.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Kvalifikationer
För arbetet krävs att du är en mogen och stabil person med gott tålamod. Du ska ha förmåga och erfarenhet av att hantera deltagare som ibland saknar egen vilja och saknar framtidstro. Arbetet kräver att du har mycket god samarbetsförmåga och är flexibel. Du ska ha kunskap om den svenska arbetsmarknaden med dess villkor och aktörer. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med personer som har en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.
Krav
- Beteendevetenskaplig högskoleutbildning, socionom, psykolog eller motsvarande minst 3 årig högskoleexamen.
- Erfarenhet av arbete inom kommun eller myndighet.
- Goda kunskaper om arbetsmarknad och arbetsliv.
- Erfarenhet av samtal
- B körkort
Meriterat:
• arbetat med MI
• Samtalsutbildning
Arbetet kräver ett stort eget driv, ett genuint intresse för målgruppen samt kunskap om andra aktörer och arbetsgivare. Du har förmågan och erfarenheten av att hantera personer som ibland saknar egen vilja och framtidstro. Arbetet kräver att du har mycket god samarbetsförmåga och är flexibel.
Anställningsvillkor:
Heltid, tillsvidare
Tillträde: enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 12 oktober 2021
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund