Arbetsmarknadsförvaltningen söker samordnare, vikariat

Arbetsmarknadsförvaltningen söker samordnare, vikariat

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning - kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, komvux som anpassad utbildning och yrkeshögskola.



Är du vår nya samordnare som ska ansvara för stadens återsökningar av statsbidrag för flyktingmottagande till Migrationsverket? Tycker du om att ha mycket kontaktytor både internt och externt? Är du van att ta mycket eget ansvar, att hålla en hög kvalité och driva ditt arbete framåt? Då är du den person vi söker.

Välkommen till oss

Enheten för redovisning och statsbidrag är en enhet inom Ekonomistaben. Enheten består idag av sex personer och på Ekonomistaben som helhet arbetar 20 personer. En av våra samordnare på statsbidragsgruppen går på föräldraledighet och vi söker därför nu en ersätter under ett år med möjlighet till förlängning.

Vi erbjuder

Du erbjuds en attraktiv arbetsplats med mycket goda möjligheter till samverkan med olika kompetenser och professioner. Enheten präglas av ett positivt och öppet klimat där vi har stort förtroende för varandras kompetenser. Du arbetar med engagerade och kunniga kollegor med driv och fokus på verksamhetens uppdrag. På enheten uppskattar vi en positiv och prestigelös arbetsmiljö där vi tillsammans utvecklar vårt arbete och hjälps åt för att nå våra mål.

Arbetsplatsen är belägen i fina lokaler vid Globens t-banestation. Vi har flextidsavtal, friskvårdsbidrag samt möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Läs mer här om våra Förmåner.

Din roll

I rollen som samordnare arbetar du bland annat med att:

samordna stadsdelsförvaltningarnas återsökningar av statsbidrag för flyktingmottagande till Migrationsverket
bevaka att statsbidrag utbetalas i enlighet med lagar och förordningar samt överklaga om ett beslut anses vara felaktigt
omvärldsbevaka utvecklingen inom sakområdet på nationell nivå och bevaka förändringar i ersättningssystemet
hålla informationsmöten och sprida information inom Stockholms stad om handläggningen av statsbidrag
genomföra löpande kontroller, kvalitetssäkra underlag samt fördela medel i återsökningsprocessen
ha kontakt med myndigheter, till exempel Migrationsverket och andra funktioner och förvaltningar inom Stockholms stad.

Vi är just nu i en spännande och utvecklande fas då vi har bytt it-stöd för handläggning och statistik och vi påbörjar nu arbetet med att introducera stadens stadsdelsförvaltningar i systemet.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har:

högskoleutbildning inom samhällsvetenskaplig, juridisk eller ekonomisk inriktning alternativt annan motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
några års arbetslivserfarenhet av att arbeta med administration samt handlägga ärenden
förmåga att tillgodogöra dig lagtexter och regelsystem
förståelse för kommunens och socialtjänstens arbetssätt
goda kunskaper i svenska i tal och skrift
förmåga att formulera dig väl i skrift då det i tjänsten bland annat ingår att skriva överklaganden
goda kunskaper i Excel eftersom det i tjänsten ingår mycket sifferarbete.

Det är meriterande om du har erfarenhet:

av arbete med statsbidrag inom stat, kommun eller region (landsting).

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och engagemang för tjänsten.

För att lyckas i rollen vill vi att du är samarbetsvillig och smidig i din kommunikation och framtoning då tjänsten innebär många kontaktytor både intern och externa. Du har ett intresse att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Rollen som samordnare ställer även krav på att du är noggrann och du är väl medveten om att hålla en god kvalitetsstandard som du lägger stor vikt vid att leva upp till. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver självständigt dina uppgifter framåt. Slutligen är du duktig på att själv strukturera, planera och prioritera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt och håller tidsramar.

Övrigt


Tjänsten är ett föräldravikariat på ett år med möjlighet till förlängning.


I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kompetens och du behöver inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast utgå ifrån ditt CV och dina svar på urvalsfrågorna. Vi önskar att du svarar konkret och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Ansökan ska vara på svenska.

Om du har frågor gällande tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Anna Wedholm.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



På arbetsmarknadsförvaltningen så arbetar vi för att det ska vara lätt att utvecklas genom att byta enhet och arbetsplats. Det innebär att din anställning är i hela förvaltningen och att du kan komma att få nya uppdrag inom andra verksamheter där din kompetens behövs bäst.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024