OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetslivsförvaltningen ansvarar för kommunens verksamhet inom vuxenutbildning, arbetsmarknad och integration. Inom förvaltningen arbetar ca 150 medarbetare i en verksamhet som omfattar omkring 1 200 deltagare i arbetsmarknadsprogram och projekt samt omkring 2 300 studerande inom den samlade vuxenutbildningen.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
Som arbetsmarknadshandläggare har du en nyckelroll i individens resa från första kontakt, framtagande av karriärplan, coacha via empowermentpedagogik, dokumentera, till att samordna kring individen för att hen ska kunna komma till egen försörjning. I den resan ingår det att delta i olika samverkansgrupper för att bli lyckosam i att lyckas med uppdraget.
KVALIFIKATIONER
Du bör ha god förmåga i att bygga upp relationer till enskilda personer och till olika organisationer samt ha erfarenhet av samverkan. Du måste klara av att ta ansvar för och leda samarbeten framåt, mot uppsatta mål. Du bör också ha erfarenhet från att dokumentera och coacha/leda individer mot bestämda mål. Du ska i dina arbetsuppgifter kunna jobba både individuellt och i grupp. Du bör ha kunskap och erfarenhet av att komplettera det mänskliga mötet med digitala plattformar och digitala hjälpmedel.
Följande kompetenser och förmågor behövs för att klara av arbetsuppgifterna:
- Kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift
- Ha B-körkort
- Kunna arbeta självständigt
- Ha god samarbetsförmåga
- Ha erfarenhet och intresse av att kunna använda digitala hjälpmedel i information och kommunikation
- Du har god förmåga att på ett pedagogiskt sätt bedriva kompetenshöjande insatser i grupp
- Hjälpa deltagarna i hur man upprättar CV och personligt brev, både enskilt och i grupp och hur man blir framgångsrik i att söka jobb
- Öva deltagarna i hur man beter sig i intervjusituationer, både enskilt och i grupp
- Ha bra koll på eller förmåga att skaffa dig bra koll på den lokala och nationella arbetsmarknaden och vilka krav som ställs för att få jobb
- Dokumentera, följa upp, uppmuntra och driva på deltagare för att dem ska infria sina karriärplaner
- Ha lämpliga egenskaper som person, för att bemöta människor som är i en utsatt situation i sina liv, på ett bra sätt
- Vara delaktig i att upparbeta praktikplatser på både privata och offentliga arbetsmarknaden
- Leda och styra individer såväl som grupper mot bestämda mål utifrån ett givet innehåll i vårt allmänna jobbspår
- Kunna engelska i tal och skrift
- Kunna arbeta utifrån empowermentpedagogik och Case Management-inspirerat arbetssätt
Förutom ovanstående så har du en högskoleutbildning motsvarande minst två års heltidsstudier inom ett område som troligtvis är inom humaniora eller beteendevetenskap. Då det är viktigt att ha en fördjupad kompetens att kunna ta med sig in i det allmänna uppdraget.
Med tanke på att många av deltagarna i våra aktiviteter är av utomnordisk härkomst, så bedöms kunskaper i främmande språk positivt, vid likvärdiga kvalifikationer.
ÖVRIGT
Arbetsplatsen
På LOK-center arbetar vi med personer som är i behov av omställning av olika slag, för att komma in på arbetsmarknaden. Vi samverkar med och samarbetar med både privata och offentliga organisationer. Vi jobbar med empowermentpedagogik (7TJUGO), Case Management-inspirerat arbetssätt och karriärplan som utgångspunkter, för att få individen vidare till studier och arbete.
Inom LOK-Centers uppdrag finns arbetet med kommunernas aktivitetsansvar (KAA), extratjänster, deltagare från försörjningsstödet, samt tre stycken ESF-projekt (IMFIS, Omstart och Nya eXtra stöd). Vi har även egna arbetslag för samhällsnyttiga uppdrag inom olika områden, samt tillgång till arbetsträningsplatser inom kommunala förvaltningar. Vårt stora samarbetsprojekt med Arbetsförmedlingen och Individ- och familjeomsorgen som vi har döpt till Från bidrag till egen försörjning är det projekt som vi nu har störst fokus på och som vi nu behöver förstärka med två stycken tjänster.
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Operativ ledare, LOK-Center Johnny Sandgren
026-24 19 16
Bitr rektor Maria Larsson Vestin
026-24 10 61