OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektor individ- och familjeomsorg, Råd- och stödavdelningen Sektor Individ och familjeomsorg söker en arbetmarknadshandledare till Lerums föreningsservice. Verksamheten kommer från och med 1 januari 2011 att tillhöra sektor Individ och familjeomsorgen. Syftet med verksamheten är att genom service till det allmänna ideella föreningslivet i Lerums kommun sysselsätta och motivera ungdomar och vuxna att skapa långsiktiga lösningar till sin egen försörjning och utveckling. Arbetsuppgifterna består av att organisera, arbetsleda och utföra olika typer sysselsättningsaktiviteter och vägledningsprogram för arbetssökande mellan 18 och till och med 65 år. Tonvikten för verksamheten är att samverka och samarbeta kring den enskilde och gemensamt skapa individuella handlingsalternativ genom att coacha, motivera och stimulera deltagarna till att ta ansvar för den egna situationen. Målet är att deltagarna själva ska ställa sig positiva till att med eget engagemang påbörja och åstadkomma en varaktig förändring som leder till arbete och/eller studier. Du kommer att jobba med stort arbetsmarknadsfokus som ser möjligheter och inte hinder. Samarbete med sektor IFO:s övriga arbetsmarknadshandledare och -handläggare, verksamheter, andra myndigheter och de ideella föreningarna är en viktig och avgörande del i denna process. Socionomutbildning, beteendevetenskaplig högskoleexamen eller annan av arbetsgivaren godtagbar och relevant utbildning. Erfarenhet av arbete inom olika arbetsmarknads- och sysselsättningsprojekt/verksamheter är önskvärt och erfarenhet av arbetssökande ungdomar och vuxna är en förutsättning. Meriterande är erfarenhet och kunskap från ideella föreningslivet, rehabiliteringsutbildning och av praktiskt arbetsmiljöarbete. Du som ska jobba hos oss har; - engagemang och drivkraft att skapa förändring - vilja att ta ansvar och driva processer - struktur och resultatfokus - handlingskraft Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för befattningen.