OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Vi söker en glad och fartfylld medarbetare till Arbetsmarknadsenheten!
Vi söker dig som vill bidra till utvecklingen av vår verksamhet och som vill vara med och stötta såväl dina kollegor som de Falubor som behöver din vägledning för att kunna ta eget ansvar för att komma ut på arbetsmarknaden, via praktik eller studier. Det här är ett arbete som kräver ett mycket flexibelt arbetssätt med stor frihet under ansvar där du under givna förutsättningar sätter din egen agenda samtidigt som det kräver struktur gällande rutiner och tillhörande administration.
Arbetsmarknadsenheten är en del av sektor Arbetsliv, där även Försörjningsstöd, Lugnetgruppen och Ingarvsgruppen ingår. Sektor Arbetsliv är en av tre sektorer i Arbetslivs- och socialförvaltningen (ASF) som har funnits sedan 2021-01-01. Syftet och målet med den nya organisationen är att få ett effektivare arbetssätt, fler i egen försörjning och ett motiverande arbetssätt som ställer krav på individens egen medverkan. En viktig del i detta är att ekonomiskt bistånd och arbetsbetsmarknad har ett nära samarbete för att genomföra det prioriterade uppdraget som innebär ett tydligare arbetsmarknadsperspektiv. Arbetsmarknadsenhetens uppdrag är att bidra till Faluns kompetensförsörjning genom att få Falubor ut i arbete och egen försörjning via praktik eller studier. Vårt mål är att kommuninvånarna ska bli självförsörjande, via studier eller praktik, samt att de ska kunna ta ansvar för sitt eget liv.
ARBETSUPPGIFTER
I ditt arbete som Arbetsmarknadskonsulent ingår det att, i ett nära samarbete med andra kollegor inom Sektor Arbetsliv, stötta och följa upp Falubor i deras väg mot egen försörjning, via praktik eller studier. Det innebär mycket arbete ute på olika arbetsplatser runt om i Falu kommun där praktik och/eller studier följs upp genom att du träffar de Falubor du arbetar med tillsammans med handledare på praktikplatsen. Att nätverka och bygga kontakter med arbetsgivare är något som ingår i arbetet för att få en bra kännedom om vad som krävs på arbetsmarknaden för att få anställning. Det gäller även att få bra kontakter och samarbeta med myndigheter och offentliga aktörer.
KVALIFIKATIONER
För rollen krävs:
- Beteende/samhällsvetenskaplig högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- God kännedom om arbetsmarknaden och erfarenhet av utåtriktat arbete i form av att etablera och upprätthålla kontakter med samarbetspartners, organisationer, offentliga och privata arbetsgivare
- Erfarenhet av ett coachande arbetssätt
- Kunskaper i att motivera personer i utsatta situationer
- God kunskap och erfarenhet av att dokumentera och använda för ändamålet administrativa program
- B-körkort
Personliga egenskaper
Vi söker dig som tycker att samarbete och ett gott arbetsklimat är en förutsättning för att lyckas. Det innefattar så klart ett stort intresse för att jobba med människor. Att ta egna initiativ och att arbeta lösningsfokuserat är en självklarhet för dig. Då vi lever i en föränderlig värld så behöver vi ständigt ställa om och anpassa vår verksamhet efter rådande förutsättningar vilket medför att verksamheten är under ständig förändring och utveckling och det är något som du gillar då du är nyfiken och har stor drivkraft. Arbetet kräver ett strukturerat arbetssätt samt att följa gällande rutiner vilket passar dig bra då du även är en strukturerad person som inte har något emot att lägga den tid som krävs på tillhörande administration där uppföljningar och resultat är viktigt.
Meriterande kvalifikationer
- Flerårig erfarenhet av att jobba nära arbetsgivare och med verksamhetsutveckling
- Vana av uppsökande verksamhet
- Erfarenhet av att arbete med utrikesfödda, psykisk ohälsa och eller NPF, missbruksproblematik, Supported employment/IPS/Lösningsfokusmetodik eller Motiverande Samtal (MI)
- Flerspråkighet
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsten är ett vikariat på upp till 1 år.
Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister.
UPPLYSNINGAR
Caroline Haeffner, Enhetschef Arbetsmarknadsenheten 023-878 82
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Vision Veronica Blomkvist 023 868 15
SSR Pär Wennberg 023 860 98
ÖVRIGT
I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
Kontaktinformation
Caroline Haeffner, Enhetschef
Arbetsplats
Falun