Arbetsmarknadskonsulent

Arbetsbeskrivning

Ansök idag. Kollegor imorgon.

Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 525 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.

Välkommen med din ansökan till oss!



Beskrivning
Enheten för arbetsmarknad och integration har till uppdrag att utveckla former för samverkan med andra myndigheter som verkar inom enhetens uppdragsområde, exempelvis Arbetsförmedlingen, samt samverka med det privata näringslivet gällande praktikplatser.

Som arbetsmarknadskonsulent arbetar du utifrån en helhetssyn av individen och uppdraget i syfte att underlätta ett snabbt inträde i arbete eller studier. Du har en viktigt roll i Mora kommuns och privata näringslivets kompetensförsörjning och i samverkan med myndigheter och andra förvaltningen inom kommunen. Fokus ska läggas på att skapa möjligheter för individer att få praktikplatser på den reguljära arbetsmarknaden. Arbetet är sektorsövergripande och ska bedrivas med långsiktiga hållbara lösningar för individen.



Arbetsuppgifter
Din huvudsakliga arbetsuppgift består av att, som helhet tillsammans med övrig personal, utföra det dagliga arbetet på individ- och gruppnivå utifrån enhetens målgrupp och att säkerställa dess utveckling på individnivå genom att upprätta och följa upp individens handlingsplan.

I uppdraget som arbetsmarknadskonsulent ingår att föra dialog med utbildningssamordnare samt privata och offentliga arbetsgivare kopplat till lösningar för individen. Du kommer att aktivt samverka med externa aktörer med samma eller likvärdigt uppdrag (exempelvis Arbetsförmedlingen). 

Att dokumentera nödvändig information i enhetens verksamhetssystem ingår också i uppdraget, likaså att aktivt medverka på APT och verksamhetsmöten samt att verka för kvalitets- och utvecklingsarbete av den egna verksamheten.

 

Kvalifikationer
Du som söker bör ha utbildning i 7-tjugo, supported employment eller liknande som bedöms vara relevant för uppdraget samt kunskaper inom arbetsmarknadspolitiska frågor.

Kunskaper om fysiska, kognitiva och sociala färdigheter hos deltagare med funktionsvariationer är viktigt, likaså erfarenhet av att arbeta med människor med olika funktionsvariationer och erfarenhet av att leda och medverka i utvecklingsarbete.

Har du erfarenhet av arbete i kommunal verksamhet ses det som meriterande.

Du bör ha god datorvana.

Som person är du empatisk, strukturerad och har ett lösningsfokuserat arbetssätt. Det är viktigt att du är kreativ.

Stort vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.



Krav
Högskoleutbildning på minst 120 hp inom socionomprogrammet eller med inriktning mot beteendevetenskap, eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Erfarenhet av samarbete med privata och offentliga arbetsgivare gällande praktikplatser.

Erfarenhet av att stötta/coacha/vägleda individer till utveckling.

Kunskaper i Office 365.

Körkort B, manuellt växlad bil.

Förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.

 


Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.


Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 november 2020
  • Ansök senast: 13 december 2020

Besöksadress

Fredsgatan 16 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


Stödassistent till Gruppbostad inom LSS

Stödassistent till Gruppbostad inom LSS

2 december 2024

Gruppledare till Enheten för personligt stöd

Gruppledare till Enheten för personligt stöd

2 december 2024

29 november 2024

Timvikarie till boendestöd, Bemanningscenter

Timvikarie till boendestöd, Bemanningscenter

29 november 2024