Arbetsmarknadskonsulent

Arbetsmarknadskonsulent

Arbetsbeskrivning

Vill Du arbeta på en plats med optimism, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag? Där service, engagemang och bemötande är viktiga ledord och där Du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Kan du bidra till denna anda, då är Perstorps kommun rätt för dig!

Perstorps kommun ligger centralt i norra Skåne och omsluts av en underbar natur som är så påtaglig att Du femhundra meter från stationen befinner Dig i skogsbrynet vid en vacker sjö. Ändå är omvärlden inte långt borta. Du når Malmöregionen på en dryg timme med bil eller tåg, Göteborg på drygt två timmar. Helsingborg ligger inom 40 minuter. Kommunen har drygt 7 500 invånare och ca 560 tillsvidareanställda.




Beskrivning
Arbetsmarknadsenhetens främsta uppdrag är att aktivt arbeta för att fler invånare blir självförsörjda och samtidigt hjälpa de lokala företagen att få rätt kompetens.

Genom samordnade insatser stöttas invånare utan arbete till att stärka sin ställning på arbetsmarknaden, och genom arbete eller studier i slutändan stå för sin egen försörjning. Arbetsmarknadsenheten (AME) erbjuder olika arbetsmarknadsinsatser så som praktik, individuell vägledning, gruppvägledning och matchning mot offentliga såväl som privata arbetsgivare.

Samverkan är av största vikt för verksamheten. Framförallt med kommunens andra verksamheter men även med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, sjukvården och de 11 kommunerna inom Familjen Helsingborg-nätverket. Projekt bedrivs också genom FINSAM NNV Skåne, LEADER LAG Perstorp/Hässleholm samt Europeiska socialfonden (ESF). 

Arbetsmarknadsenheten är just nu inne i en förändringsresa där vi framförallt fördjupar samarbetet med våra kollegor i de andra verksamheterna i kommunen, med syfte att genom tidiga insatser och tvärsektoriell samverkan motverka och bryta segregationen i Perstorps kommun. 

I nuläget består Arbetsmarknadsenheten av 5 medarbetare.

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en arbetsmarknadskonsulent till vårt team att främst arbeta med grupp- och individuell vägledning. Dels i vår FINSAM-process Första steget, som riktar sig till utrikesfödda kvinnor med fokus på att stötta deltagarna till arbete eller utbildning. Dels med anvisade klienter från socialtjänsten som uppbär försörjningsstöd, med fokus på att utreda förutsättningar till arbete och vidare även vägleda klienterna till självförsörjning. 

Som medarbetare på Arbetsmarknadsenheten ingår du i ett team där vi genom engagemang, service och professionellt bemötande, arbetar tillsammans för att nå våra uppsatta verksamhetsmål. Arbetet innebär bland annat:

- att i samarbete med andra utreda, planera och genomföra olika typer av arbetsmarknadsinsatser.
- att motivera, vägleda och stötta klienter till att stärka sin ställning på arbetsmarknaden, med slutmålet att bli självförsörjande.
- höga krav på dokumentation och uppföljning, samt ett kvalitetsansvar genom hela processen.
- samverkan med interna, externa och/eller anvisande aktörer kring gemensamma klienter.
- kontakt med arbetsgivare för att vara behjälpliga i rekryteringsprocessen och tillgodose de kompetensbehov som finns genom matchning mot deltagare.

I din roll är du högst delaktig i verksamhetens utveckling och har möjlighet att påverka våra olika processer, utveckla och testa egna idéer och använda dina egna eventuella nätverk och fokusområden/spetskompetenser.

Vår verksamhet bygger på tillit, respekt och förståelse för varandra, ett stort engagemang och en positiv anda med högt i tak.  

Kvalifikationer
Vi söker dig med adekvat utbildning på högskolenivå eller annan kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig och relevant för tjänsten. Du har minst två års relevant arbetslivserfarenhet och även erfarenhet av relationsbyggande arbete i syfte att utveckla och upprätthålla goda relationer till olika samarbetsaktörer.

För att lyckas i rollen behöver du inneha följande egenskaper/förmågor:

- lyhördhet och kommunikativ förmåga i mötet med klienter för att skapa och bibehålla en god och professionell relation. 
- God samarbetsförmåga, där respekt, tillit och prestigelöshet är av största vikt.
- Administrativ förmåga och datorvana, utifrån höga krav på dokumentation i verksamhetssystem och omfattande digital kommunikation i rådande läge.
- Initiativtagande till att sätta igång aktiviteter, uppnå resultat och även slutföra det som påbörjats.
- God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift. Övriga språkkunskaper är meriterande men ej krav.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Villkor
Antal lediga tjänster: 1, eventuellt 2 beroende på omorganisering av verksamhetens uppdrag. 

Anställningsform: Visstidsanställning till och med 2021-12-31, med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Intervjuer kommer att genomföras 8 och 10 mars 2021.

Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.

Sammanfattning

Liknande jobb


TSL Coach (50%)

TSL Coach (50%)

28 november 2024

28 november 2024

TSL Coach (50%)

TSL Coach (50%)

28 november 2024

Kompetenscentrum söker Arbetsmarknadskoordinator

Kompetenscentrum söker Arbetsmarknadskoordinator

28 november 2024