OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Klippans kommun är vi drygt 1500 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus att finnas till för våra invånare, företagare och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och satsar mot en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. Som en linje i vårt arbete och för en gemensam kultur, arbetar vi efter vår värdegrund Vi i Klippan och inriktningarna "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet".
Och inte minst, vi jobbar i en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan
Arbetsmarknad- och utvecklingsenheten är en viktig aktör. Vi medverkar till att stärka arbetssökande Klippanbors möjligheter till arbete och bidrar till att de av egen kraft, eller med hjälp av annan aktör, kan bli självförsörjande. Inom Arbetsmarknad- och utvecklingsenheten erbjuds olika arbetsmarknadsinsatser, som exempelvis arbetsträning, utbildning och praktik. Verksamheten ligger i framkant gällande metodutveckling och driver ofta projekt som syftar till att utveckla nya metoder för att minska arbetslösheten.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en arbetsmarknadskonsulent till Arbetsmarknads- och utvecklingsenheten som ska med sin kompetens och energi bidra att fler Klippanbor ska komma i arbete eller i studier som syftar till arbete och självförsörjning. I din roll som arbetsmarknadskonsulent kommer du främst arbeta med grupp- och individuell vägledning genom dagliga aktiviteter med deltagare. Främst dagliga gruppaktiviteter men även individuellt arbete med deltagare. Du kommer ingå i vår FINSAM-process Första steget, som riktar sig till utrikesfödda kvinnor med fokus på att stötta deltagarna till arbete eller utbildning men även ESF-projekt Digitalt självförsörjning där du bidrar till att utveckla deltagarnas digitala kompetens. Vi förväntar oss att du besitter en hög grad av digital mognad samt att du på ett pedagogiskt sätt kan förmedla din kunskap vidare till våra deltagare. Som arbetsmarknadskonsulent gör du kartläggning, arbetsmarknadsplanering och erbjuder stöd under insats eller anställning för deltagare som befinner sig i någon av våra arbetsmarknadsinsatser. Du ingår i en arbetsgrupp med arbetsmarknadskonsulenter som genom engagemang och kunskap bidrar till att enhetens mål uppfylls.
Rollen som arbetsmarknadskonsulent innebär bland annat att:
• i samarbete med andra; planera och genomföra insatser av olika slag
• förbereda, vägleda och coacha deltagare i syfte att de ska bli självförsörjande, alternativt göra en stegförflyttning mot självförsörjning
• arbeta med individer och grupper
• dokumentera i databasen Accorda, bl.a. beskriva och följa upp deltagarens process
• planera och genomföra arbetsmarknads- och studieevent
• samarbeta och samverka med andra aktörer internt och externt tex. Vuxenutbildningen, socialtjänsten, Arbetsförmedlingen, övriga utbildningssamordnare, arbetsgivare inom både privat och offentlig sektor etc.
• delta i utvecklingsarbetet kring organisationens insatser och metoder
• samla erfarenheter och kunskaper inom området, omvärldsbevaka
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleexamen med beteendevetenskaplig eller samhällsvetenskaplig inriktning som är relevant för tjänsten (180 hp), eller annan kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig och relevant för tjänsten. Du har minst två års relevant arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av kontaktskapande och relationsbyggande arbete i syfte att skapa och upprätthålla goda relationer till flera olika samarbetspartners. Du har erfarenhet av att arbeta och dokumentera i digitala verktyg och av att ha arbetat i projektform.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta inom offentlig verksamhet. Vi förväntar oss att du besitter en god samarbetsförmåga, där respekt, tillit och prestigelöshet är av största vikt. Vidare har du företrädesvis genom tidigare erfarenhet ett stort kontaktnät inom näringslivet, offentlig sektor, ideella sektorn m.fl. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Supported employment, MI eller liknande metoder.
För att lyckas i rollen innehar du nedan personliga egenskaper/förmågor:
• Självledarskap
• Utvecklingsförmåga
• Initiativtagande
• Verksamhetsintresse
• Kommunikativ
• Samarbetsförmåga
• Effektiv
• Pedagogisk
Du uttrycker dig väl i svenska både i tal och skrift och det är positivt om du har kunskaper i andra språk som bedöms vara relevanta för verksamheten. Du har god datorvana och det är fördelaktigt om du har erfarenhet nya digitala verktyg såsom Office 365, Teams.
ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg.
Som anställd i Klippans kommun kommer du få tillgång till Förmånsklippan, en portal full med förmåner.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.