OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknads- och integrationsavdelningen ansvarar för integration av nyanlända, arbetsmarknadsfrågor, verksamheten för nationella minoriteter och utsatta EU – migranter inom Umeå kommun.
Vi hjälper till med vägledning, skapar möjligheter och bidrar till nya färdvägar för människor som behöver stöd för att komma in i samhälls- och arbetslivet. Avdelningen består av sex enheter vilka är:
- Stöd, Ferie, Lön- och anställning
- Arenor för prövning
- Tidiga insatser
- Stöd till arbete
- Integration – bosättning
- Integration - arbete
Lön- och anställning
Lön- och anställning arbetar med arbetsmarknadspolitiska program och olika former av lönestödsanställningar i nära samarbete med Arbetsförmedlingen och kommunens olika verksamheter. Det kan till exempel vara Extratjänster, lönebidrag, nystartsjobb eller offentligt skyddat arbete.
Arbetsuppgifter
Som arbetsmarknadskonsulent inom enheten ingår:
- Behovsinventering i kommunens verksamheter
- Matcha individer utifrån såväl individuella behov som verksamheternas behov
- Utgöra ett stöd under anställningen för både individ och verksamhet
- Rådgivande funktion till verksamheterna vad gäller arbetsmarknadspolitiska åtgärder
- Företräda arbetsgivaren i frågor kring anställningar med lönestöd genom arbetsmarknadspolitiska åtgärder
I uppdraget ingår också att utveckla arbetsformer som bidrar till mer verksamhetsnära och anpassat stöd till kommunens verksamheter i frågor som rör arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Om dig
Vi söker dig som har högskoleutbildning som personalvetare eller motsvarande och bör ha goda kunskaper i arbetsrätt.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommunal verksamhet eller av arbete i en komplex kunskapsorganisation samt erfarenhet av arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Som person är du lyhörd, flexibel och strukturerad, har god administrativ förmåga samt god kommunikationsförmåga samt erfarenhet av att arbeta med office-paketet.
B-körkort krävs för denna tjänst.
Välkommen med din ansökan! Du kan antingen bifoga ditt cv och personliga brev alternativt fylla i dina uppgifter i ansökningsformuläret.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 12 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i 8 förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.