Arbetsmarknadskonsulent till KRAMI

Arbetsmarknadskonsulent till KRAMI

Arbetsbeskrivning

Arbetsmarknads och vuxenutbildning har både det övergripande ansvaret för stadens kommunala vuxenutbildning och för hela stadens arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Tillsammans skapar vi förutsättningar för studier och arbete för göteborgare i alla åldrar, allt ifrån ungdomar som ska få sina första jobb till vuxna som ska ges möjlighet att byta yrkesbana.

För att lyckas med vårt uppdrag samarbetar vi med både engagerade entreprenörer, akademin, världsomspännande företag, civilsamhället och självklart med övriga staden. Hos oss ger du såväl göteborgare som näringslivet nya möjligheter, varje dag.

Vi är förvaltningen som rustar göteborgaren för både nutid och framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en till två arbetsmarknadskonsulenter som kommer att vara placerade på Kramikontoret på Drakegatan.

Krami är ett samverkansprojekt mellan Göteborgs Stad, Kriminalvården och Arbetsförmedlingen för personer som befunnit sig i kriminella sammanhang, där myndighetsrepresentanter gemensamt arbetar för att erbjuda stöd och vägledning till arbete eller studier och ett laglydigt och drogfritt liv.

Som arbetsmarknadskonsulent kommer du att arbeta med göteborgare som är aktuella för olika former av arbetsmarknadsanställningar så som; offentligt skyddad anställning (OSA), introduktionsanställning samt anställning med LFU (lönebidrag för utveckling i anställning). På CFA 1 arbetar vi med rehabilitering av personer genom arbetsmarknadsanställningar.

I din roll som arbetsmarknadskonsulent kommer du stötta arbetstagare med olika typer av utmaningar och/eller en funktionsnedsättning och som önskar ta sig framåt i sin rehabilitering.

Rollen som arbetsmarknadskonsulent på enheten Unga med placering på Krami innebär att stötta individer både i grupp och individuellt, samt kontakt med olika myndigheter för individens räkning. Arbetet innebär i just det här fallet ett nära samarbete med Kriminalvården och Arbetsförmedlingen samt med kolleger inom staden internt och externt. I rollen ingår även att du, tillsammans med kollegor och enhetschef, är delaktig i utvecklandet av verksamheten och dess arbetsprocesser. Vissa administrativa arbetsuppgifter förekommer såsom dokumentation, underlag för beställningar, anteckningar på styrgruppsmöten etc. På enheten arbetar vi med kontinuerlig handledning för personalen.

En stor del av tjänsten bygger på samverkan, både intern samverkan med det egna teamet, men även extern sådan med sociala myndigheter, arbetsplatser och andra samarbetspartners.

Uppdraget innebär att du måste vara bekväm med att fatta självständiga, välgrundade beslut utifrån givna ramar. Dokumentationen sker främst i IT-stödet GWA.


KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha en avslutad eftergymnasial utbildning med beteendevetenskaplig-, samhällsvetenskaplig inriktning eller annan inriktning som arbetsgivaren anser likvärdig. Därtill ska du ha erfarenhet av verksamhetsnära arbete med personer i behov av stöd såsom social problematik, olika former av funktionsnedsättningar, kriminalitet. Du behöver även ha arbetslivserfarenhet och god kunskap om arbetsmarknadsfrågor, kriminalitet och dess påverkan på arbetslivet.

En del av dina arbetsuppgifter innefattar dokumentation, därför ska du som söker ha dokumentationsvana och god kunskap i Officepaketet. Vi ser det även som viktigt att du har dokumenterad erfarenhet av samverkan med olika myndigheter och kunskap om socialtjänstlagen.

Meriterande för tjänsten är erfarenhet av arbete med IPS, MI, leda grupper och erfarenhet som gör att man kan förstå försörjningsstöd.

För rollen krävs ett gott bemötande och att du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Det krävs att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.

Vi tror att du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver och har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.


ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan.

Vi ser på enhetens uppdrag som vårt gemensamma uppdrag och det kan förekomma att man byter arbetsuppgifter inom team och enhet.

Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering.

Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår sida på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning-g%C3%B6teborgs-stad/

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


18 december 2024

Allakando läxhjälp Norsborg, privatlärare, Uni: Historia

18 december 2024

Allakando läxhjälp Spånga, privatlärare, Ekonomi

18 december 2024