OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker arbetsmarknadskonsulent/socialsekreterare till arbetsmarknadsenheten. Vår verksamhet riktar sig till individer som är i behov av arbetsträning och/eller anpassad anställning. Du kommer främst att arbeta med långtidsärenden och arbetsrelaterade insatser. Det innebär att hjälpa, stödja och motivera personer som under lång tid har haft svårt att komma ut i en meningsfull sysselsättning. I arbetsuppgifterna ingår att kartlägga deltagarens situation och inventera svårigheter, behov och resurser. Du kommer att ingå i ett team tillsammans med en annan arbetsmarknadskonsulent/socialsekreterare och ert uppdrag är att vägleda, bistå och stötta de som deltar i arbetsträning, praktik mm ut på den reguljära arbetsmarknaden. I tjänsten ingår även att vid behov göra hembesök.
Du ska vara socionom eller ha annan högskoleutbildning som är relevant för arbetet. Du är flexibel och strukturerad, har god samarbetsförmåga och personlig mognad och en helhetssyn på arbetet. Du bidrar till att leda utvecklingsarbetet i linje med Solna stads politiska mål. Tidigare erfarenhet av arbete med aktivt förändringsarbete på arbetsmarknadsområdet och erfarenhet av att ha arbetat med försörjningsstöd är meriterande.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med positiv stämning och god sammanhållning. Vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat. Som medarbetare får du:
• Rimlig ärendemängd och välutvecklad metodik som ger dig möjlighet att arbeta kvalitativt med förändringsarbete
• Tillgänglig och stödjande arbetsledning och korta beslutsvägar
• God tillgänglighet till stöd och insatser såsom konsultläkare, arbetsfrämjande insatser och samverkan med Kompetensförvaltningen
• Regelbunden extern handledning
• Samlokaliserade enheter och nära till andra samverkanspartners
• Moderna lokaler i Solna Business Park, med närhet till bra kommunikationer
• Goda möjligheter till relevanta externa och interna utbildningar, t.ex. inom MI och nätverksarbete
• Flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling
• Friskvårdsbidrag
Varaktighet: Tills vidare Heltid.
Då intervjuer kommer att ske löpande är du välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2022-04-14.
Om du har några frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Parvin Banisadr 08-746 3462 eller sektionschef Marcus Ingemarsson 08-746 3435.
Fackliga företrädare: John Tallvid, SSR och Annika Lordin, Vision 08-746 10 00.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd. Vi ansvarar även för budget- och hyresrådgivning, skuldsanering, vissa arbetsmarknadsåtgärder, serveringstillstånd samt dödsboanmälningar. Vissa verksamheter bedrivs också tillsammans med andra kommuner och flertalet insatser som erbjuds tillhandahålls av olika entreprenörer.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.