Arbetsmarknadskoordinator

Arbetsmarknadskoordinator

Arbetsbeskrivning

I Bräcke kommun i Jämtland är du alltid nära äventyr och smultronställen. Gnistrande vinterdagar på skidor såväl som heta sommardagar i båten är vardag för oss som bor här. I Bräcke kommun finns trygga skolor, personlig äldrevård och en mängd små och medelstora företag med idéer och kunskap som skapar värden lokalt och globalt. Goda kommunikationer i stråket mellan Sundsvall och Östersund och en fibertäckning på över 90 procent gör det enkelt att bo, jobba och resa i vår kommun. Här finns en vilja att utvecklas och samtidigt en självklar mentalitet att värna om naturen, kulturen och människorna som bor här. Välkommen till Bräcke kommun – lite närmare!

Arbetsmarknadsenheten (AME) arbetar med att stödja personer som av olika anledningar är arbetslösa och i behov av stödjande insatser för att nå sysselsättning. AME ansvarar även för mottagning/bosättning av nyanlända, feriepraktikplatser och det kommunala aktivitetsansvaret (KAA).
Till arbetsmarknadsenheten söker vi nu en arbetsmarknadskoordinator med den övergripande arbetsuppgiften att på ett individbaserat sätt stötta individer till egen försörjning. Verksamheten utvecklas utifrån omvärldsbehov vilket innebär att arbetsuppgifter till viss del kan komma att omfördelas eller förändras.

ARBETSUPPGIFTER
Som arbetsmarknadskoordinator arbetar du på uppdrag av och i nära samarbete med kommunens Individ- och familjeomsorg. Du kommer att möte både unga och vuxna som är i behov av extra stöd och matchning för att komma närmare arbetsmarknaden. Via motiverande samtal och stöd i rehabiliterande och integrerande aktiviteter stöttar du individen i processen att nå arbete eller studier med målet om att förkorta och förhindra långvarigt utanförskap och/eller försörjningsstöd.
Arbetet innebär även samverkan med externa aktörer såsom Arbetsförmedlingen, utbildningsanordnare, arbetsgivare och regionen.
I ditt arbete kommer du också att vara en av två koordinatorer som samordnar feriepraktik i Bräcke kommun.

KVALIFIKATIONER
Du har en utbildning och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig, gärna med inriktning socialt arbete. Meriterande är erfarenhet av att handleda och motivera människor i förändring samt erfarenhet av myndighetssamverkan.

Du har god förmåga att arbeta, både självständigt och i team, på ett strukturerat arbetssätt mot målsättningar. Du är tydlig och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer i ditt arbete. Du kommunicerar väl i både tal och skrift. Vi sätter stor vikt vid personliga egenskaper.

God datorvana och B-körkort krävs för denna tjänst.

ÖVRIGT
Vi kommer arbeta löpande med urval och intervjuer.
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden från bemannings- och rekryteringsföretag om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Samhällsvägledare till integrationsenheten

Samhällsvägledare till integrationsenheten

11 december 2024

Projektledare: Språkutveckling & sysselsättning

Projektledare: Språkutveckling & sysselsättning

6 december 2024

7 november 2024