OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla.
Arbetsmarknadsenheten söker nu arbetsmarknadskoordinator.
Arbetsmarknadsenheten består av myndighetsdelen ekonomiskt bistånd samt verkställighetsdelen arbetsmarknadsåtgärder.
Förutsättningen för arbetet är att samverka både inom enheten, verksamhetsavdelningen, kommunen och med andra myndigheter.
Arbetet inom enheten innebär för oss ett socialt förändringsarbete där vi arbetar utifrån människors individuella förutsättningar.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetet som arbetsmarknadskoordinator arbetar du självständigt men i nära samverkan.
Du kommer arbeta för att tillsammans med individen komma fram till en aktiv planering som riktar sig mot självförsörjning.
Rollen som arbetsmarknadskoordinator innebär att:
• förbereda, vägleda, motivera och coacha deltagare i syfte att de ska bli självförsörjande, alternativt göra en stegförflyttning mot självförsörjning
• ha god kännedom om arbetsmarknaden och vad arbetsgivarna kräver idag för att man ska bli anställningsbar
• etablera och upprätthålla kontakter med samarbetspartners internt och externt.
• dokumentera och följa upp
• planera och genomföra arbetsmarknads- och studieevent
• delta i utvecklingsarbetet kring organisationens insatser och metoder
• samla erfarenheter och kunskaper inom området, omvärldsbevaka
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
• har en högskoleexamen med beteendevetenskaplig eller samhällsvetenskaplig inriktning.
• har ett bra bemötande och ser helheten hos individen och ger den bästa stöttningen utifrån aktuella förutsättningar.
• har en förståelse för arbetsmarknaden och dess aktörer och hur ni kan verka framåt för den enskildes bästa.
• har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och att du är van att arbeta med olika digitala verktyg samt god kunskap om digital kommunikation
• har god förmåga att organisera, prioritera effektivt och arbeta mot uppsatta mål
Då vi lever i en föränderlig värld så behöver vi ständigt ställa om och anpassa vår verksamhet efter rådande förutsättningar. Detta medför att verksamheten är under ständig förändring och utveckling och det är något som du gillar eftersom du är nyfiken och har stor drivkraft.
ÖVRIGT
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden och intervjuer kan komma att ske löpande. Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis på din utbildning.