OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enhet Matchning
Enhet matchning ska förstärka teamet med en kompetent arbetsmarknadssekreterare. Drivs du av att ta stort eget ansvar och ha många kontakter? Då söker vi dig!
Enhet matchning ansvarar för arbetsmarknadsavdelningens kompetenshöjande insatser i egen regi och vårt strukturerade samarbete med företag och arbetsgivare.
Ditt uppdrag
Tjänsten är från start lokaliserad inom projekt Heltidsplan TML (tredjelandsmedborgare) för att efter projektets slut övergå till matchning. Under projekttiden har du samarbete med kollegor inom projektet men också med kollegor på matchning då projektet ska genomföras så nära linjen som möjligt. Hela tiden tillhör du enhet matchning och rapporterar till enhetschef men operativ rapportering sker till projektledare.
I rollen ingår att:
• Ta ansvar för och driva arbetet med vårt strukturerade samarbete med företag och arbetsgivare.
• Bearbeta prospects, skapa och bygga relation med nya och befintliga företag/AG för att få till samarbeten som bygger volym.
• Följa upp samarbetet och företagsanpassa efterfrågat stöd.
• Ta ansvar för och bygga en handledarutbildning utifrån en intervjukartläggning med företag/AG och omvärldsbevakning.
• Driva dina egna processer effektivt mot satta mål.
• Vara navet i samarbetet mellan projekt och ordinarie verksamhet.
• Bidra i utvecklingsarbete och förmedla idéer till projektledning, sin teamledare och/eller enhetschef .
• Verka för en god arbetsmiljö och till enhetschef förmedla eventuella behov av åtgärder.
Uppgifter i projektet:
• Bygga nära samarbete med företag/AG för att ta emot praktikanter från målgruppen. Samarbetet ska vara tätt, byggas hållbart över tid, med avsikt att bygga volym (dvs samarbete för att kunna ta emot ett flertal praktikanter samtidigt rullande). I samarbetet är du kontaktperson och ansvarig för det stöd som företag/AG kan vara i behov av för att samarbetet ska löpa smidigt.
• Intervjua företag med avsikt att få fram input i efterfrågat stödbehov av för att kunna utveckla och bygga upp en handledarutbildning till företag/AG. Till din hjälp i att ta fram handledarutbildningen har du kollegor i projektet som är SFI-lärare.
Uppgifter efter projektet i matchning:
• Övergripande mål: hjälpa arbetssökande som innehar försörjningsstöd ut till egen försörjning genom våra insatser som i nuläget består av arbetsträning, praktik, rekrytering och rekryteringsträffar. Det finns utarbetade processer att följa.
• Uppdraget innebär att hålla en hög omställningsförmåga och löpande anpassa aktiviteter, insatser och företagskontakter utifrån den arbetssökande.
För att klara uppgifterna behöver du:
• Vara en doer, kunna hålla i taktpinnen, driva dina egna ärenden.
• Gilla människor – du har kontakt och samtal med företag/arbetssökande/kollegor med mera.
• Ha planeringsförmåga och förmåga till struktur.
• Vara relations- och samarbetsinriktad, gilla det personliga samtalet.
Gruppens sammansättning är relativt ny vilket gör att du som kommer in även kan vara med att utforma gruppdynamiken och sammanhållningen. Vi lever efter devisen att ingen fråga är för liten, laget är större än jaget och att vi tillsammans gör skillnad och tillför vårt uppdrag.
Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Har du utbildning inom sälj, HR, arbetsrätt eller mångfald ses det som meriterande.
Arbetet kräver att du har erfarenhet av relationsbyggande arbete med företagskontakter och arbetsmarknadsfrågor. Erfarenhet av en roll där du varit ansvarig för framdrift i egna ärenden samt verkat i föränderlig miljö. Viktigt att du har erfarenhet av arbete med målgrupp som står utanför arbetsmarknaden och kan ha bristande kunskaper inom IT och svenska språket. Det är en fördel om du varit i bemanningsbranschen eller inom politiskt styrd organisation.
För att lyckas behöver du ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift, grundläggande IT kunskaper och vana att utifrån uppdrag kunna driva arbetet framåt och göra egna bedömningar samt ha svenskt B-körkort. Meriterande att du har kunskap om svensk arbetsmarknad, ett uppbyggt nätverk inom Uppsalas näringsliv och företag samt språkkunskaper utöver svenska och engelska.
Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du tar ansvar och driver ditt arbete framåt samt tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare är du en flexibel person och kan se möjligheter i förändringar. Dessutom är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Susanne Dammert, enhetschef, 018-726 02 15.
Fackliga företrädare:
Vision Uppsala avdelning, 018-727 24 38
Kommunal, 010-442 88 16.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43