OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rollen som arbetsmarknadssekreterare hos oss
I rollen som arbetsmarknadssekreterare kommer du att arbeta process och resultatinriktat med berörda kommuninvånare vars målsättning är att nå arbetsmarknaden och bli självförsörjande.
I din roll kommer du att möta kommuninvånare i sitt första steg på vägen mot självförsörjning. Tillsammans med individen kommer du att arbeta fram en aktiv arbetsmarkandsplanering mot arbete och självförsörjning. Du kommer med den individuella arbetsmarknadsplaneringen se till att den sökande sätter upp både kortsiktiga och långsiktiga mål för egen försörjning. Du vägleder och samordnar insatser som systematisk ska följas upp för att individen ska nå sina mål.
Stora delar av arbetet består av att dokumentation och uppföljningsarbete. Uppföljningsarbetet innebär att du träffar kommuninvånare fysiskt på plats på Kompetenscentrum upp till flera gånger i veckan, vilket är en viktig framgångsfaktor i vårt arbete för att nå självförsörjning. Arbetet innebär samarbete med många samverkansparter både internt och externt.
Din profil
Som person arbetar du bra med andra människor och har en hög social kompetens. Du har ett stort intresse för arbetsmarknads- och utbildningsfrågor och du trivs med att arbeta process och resultatinriktat. Att vara flexibel och kunna ställa om snabbt när förutsättningarna och situationen ändrar sig, är en självklarhet för att klara uppdraget. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar både dig själv och andra. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som:
- har en samhälls-och /eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- har arbetslivserfarenhet av att motivera personer till självförsörjning
- har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska då både kommunikation och dokumentation ingår som en naturlig del i ditt arbete
- är van att arbeta med olika digitala verktyg samt har god kunskap om digital kommunikation.
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av att arbeta med ett coachande förhållningssätt för att motivera individer
Läs gärna mer om oss
Arbetsmarknadsenheten Planering & Uppföljning är en del av Kompetenscentrum och tillhör förvaltningen för Gymnasium & Arbetsmarknad. Inom enheten stöttar vi den arbetssökande kommuninvånaren i processen till arbete och självförsörjning. Målsättningen är att arbetsmarknadsprocessen för den enskilde skall bli så effektiv som möjligt.
Vår utgångspunkt är att arbete är en friskfaktor för individ, familj och samhälle. Vi har skiftat fokus, från ett socialt perspektiv till ett arbetsmarknadsperspektiv när det gäller mottagande av nyanlända och kommuninvånare i behov av försörjningsstöd. Grundläggande för vårt arbete är att alla människor vill och kan ta ansvar för sitt eget liv. Med ett starkt arbetsmarknadsperspektiv bidrar vi till att fler Kungsbackabor kommer ut i arbete.
Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning på heltid under ett år med tillsättning enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss
Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 22 maj.
I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.