Arbetsmiljö- och rehabiliteringsspecialist till vår HR-avdelning

Arbetsmiljö- och rehabiliteringsspecialist till vår HR-avdelning

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.

HR-avdelningen i Flens kommun består i dagsläget av HR-chef, tre HR-specialister, HR-strateg, tre lönespecialister och en systemspecialist. Vi är en mindre, prestigelös organisation med snabba beslutsvägar. 

 

Ett av våra högst prioriterade fokusområden i Flen de kommande åren är att skapa en god arbetsmiljö. Detta, tillsammans med gott ledarskap och strategisk kompetensförsörjning, är ett led i vårt arbete för att bli en mer attraktiv arbetsgivare. I vårt arbete med en god arbetsmiljö har vi ansökt om och fått beviljat stöd från Suntarbetslivs resursteam för att jobba med de åtta friskfaktorerna. 

 

Så vi har roliga, utmanande och utvecklande år framför oss! Vill du vara med? 

 

Med anledning av det utvecklingsarbete vi har framför oss behöver vi stärka vårt team med kompetens  inom området arbetsmiljö och rehabilitering. 

 

Arbetsuppgifter

Som arbetsmiljö- och rehabiliteringsspecialist kommer dina arbetsuppgifter vara att ge stöd till våra chefer i deras arbete med bl.a.


• arbetsmiljöfrågor kopplat till individ, grupp eller organisation
• rehabiliteringsärenden; allt ifrån tidiga signaler på ohälsa till långtidssjukskrivningar
• ärenden kopplat till missbruksproblem
• anmälningar om mobbning, kränkande särbehandling eller trakasserier

 

Dessutom kommer du att bidra i vårt strategiska arbete för god arbetsmiljö genom att 


• ta fram processbeskrivningar, riktlinjer och rutiner etc. kopplat till det systematiska arbetsmiljöarbetet
• arbeta fram en kvalitetssäkrad process för kommunens rehabiliteringsarbete
• arbeta med strukturella och strategiska insatser för att sänka sjukfrånvaron


• bidra i vårt bygge med att skapa bra och lättillgänglig information på vårt intranät
• bidra i vårt bygge av utbildningar för chefer och medarbetare; såväl digitala som “klassrumsutbildningar”
• genomföra utbildningar och workshops inom områden kopplat till arbetsmiljö och rehabilitering 





Även om fokus i denna roll är arbetsmiljö och rehabilitering så kan andra arbetsuppgifter inom HR- området förekomma. Vi är ett litet HR-team som arbetar i stort och i smått, det är därför bra om du inte är främmande för att bidra där det behövs som mest. Rollen är dessutom ny för Flen, så stor vikt kommer initialt ligga på att utveckla rollen utifrån organisationens behov.





Kompetens

Vi söker dig som har ett genuint intresse för att arbeta med dessa frågor och att bidra till att utveckla dessa! 

 

Vi vill att du har en akademisk utbildning inom området arbetsmiljö, hälsa, rehabilitering, HR eller annan som av arbetsgivaren bedöms vara relevant för arbetsuppgifterna. Vi vill också att du har flera års erfarenhet av arbete inom just arbetsmiljö- och rehabiliteringsområdet, gärna kopplat till HR-verksamhet. 

 

Du har en stark drivkraft i att se det friska och omsätta det i praktiska arbetssätt! 

 

Du behöver vara strukturerad och ha god förmåga att formulera dig i text. 

Du behöver också ha erfarenhet av och trivas med att genomföra utbildningar för grupper av chefer. 

 

Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av HR-arbete och att du lätt kan sätta dig in i olika HR-system. Erfarenhet av digitaliseringsarbete inom HR är ett plus. 

 

I ditt arbete med stöd till enskilda chefer har du ett coachande förhållningssätt. 

 

För att trivas i rollen bör du känna igen dig i följande påståenden:


• du har väl grundade och tydliga värderingar och kan fatta beslut utifrån dem 
• du strävar efter ständiga förbättringar och är utvecklingsinriktad 
• du arbetar bra med andra individer genom att lyssna och kommunicera 
• du har ett brett perspektiv på frågor och ser den långsiktiga betydelsen och dess konsekvenser 
• du tar ansvar för din uppgift, når resultat och du kommunicerar på ett tydlig sätt 

 

Det är också meriterande med erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.

 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

 

Arbetet är flexibelt på många sätt och kan utföras varierat på kontoret och på distans. Vi hoppas därför att även du med längre pendelavstånd ser en möjlighet hos oss. 

 

Sista ansökningsdag är 6 mars. Urval kommer att göras löpande under ansökningstiden. 

Välkommen med din ansökan! 

 

Fackliga representanter nås via kommunens växel, telefonnummer 0157-43 00 00. 

 

Kontaktperson: 

Joakim Danielsson 

HR Chef 

joakim.danielsson@flen.se 

0157-430090

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 februari 2022
  • Ansök senast: 6 mars 2022

Liknande jobb


HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024