OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmiljöhandläggare sökes till Regementsstaben K 3
Har du ett starkt intresse och gedigen erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöfrågor? Är du redo att tillämpa dina kunskaper inom Försvarsmakten? Vi söker en engagerad Arbetsmiljöhandläggare till Livregementets Husarer K 3 som vill bidra till att vidareutveckla vår gemensamma säkerhetskultur.
Känns detta intressant? Då vill vi att du söker tjänsten som Arbetsmiljöhandläggare hos oss!
OM ENHETEN
K 3 regementsstab består av ca 55 medarbetare varav ca hälften är yrkesofficerare och ca hälften har en civil anställning. Staben stödjer chefen K 3 och andra chefer på regementet med planering, genomförande och uppföljning samt utgör expertstöd inom en rad olika kompetensområden. Staben, som leds av stabschefen, är organiserad i nio sektioner där du som Arbetsmiljöhandläggare tillhör G1.
OM AVDELNINGEN
I rollen som Arbetsmiljöhandläggare är du en del av HR-avdelningen G1 där generalister och specialister arbetar för att stötta regementet inom arbetsmiljöfrågor samt strategisk och operativ HR-tjänst.
OM BEFATTNINGEN
HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som Arbetsmiljöhandläggare innefattar att konsultativt stödja cheferna på K 3 i att bedriva det systematiska arbetsmiljöarbetet. Du har en central roll i vårt fortlöpande arbete att vidareutveckla K 3 gemensamma säkerhetskultur med ansvar för att utveckla, driva och följa upp arbetsmiljöarbetet inom regementet.
I din roll samverkar du med huvudskyddsombud och skyddsombud samt följer fortlöpande upp behovet av och genomför verksamhetsanpassad arbetsmiljöutbildning för chefer, skyddsombud och övrig personal.
Utöver detta så innebär även tjänsten att:
• Företräda K 3 i arbetsmiljöfrågor, inom såväl som utom, myndigheten samt inom ramen för arbetsmiljökommitténs arbete
• Säkerställa att lagstiftning samt Försvarsmaktens regelverk avseende arbetsmiljö implementeras i processer, styrdokument och anvisningar
• Sammanhålla skyddskommitté samt jämställdhetsarbete
• Stödja riskbedömningar och framtagning av handlingsplaner inom arbetsmiljöområdet
• Ansvara för, och säkerställa att skyddsronder inom arbetsmiljö utförs
• Sammanhålla handläggning av arbetsskador, olycksfall, tillbud
• Planera för, och delta i årlig arbetsmiljöuppföljning
• Informera och utbilda våra chefer och medarbetare om nyheter och förändring
• Skapa goda fortsättningar för samverkan
Dina arbetsuppgifter är varierande och bedrivs såväl administrativt som operativt och verksamhetsnära.
KRAV
KVALIFIKATIONER
• Relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig och/eller dokumenterad erfarenhet av arbetsmiljöarbete
• God kännedom om arbetsmiljölagen samt arbetsmiljöföreskrifter
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
• B-Körkort (manuell växellåda)
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att kunna verka i rollen som Arbetsmiljöhandläggare krävs det att du har en god struktur i ditt arbete samt att du som person har en förmåga att skapa och vidmakthålla goda relationer. I tjänsten kommer du även hålla möten och utbildningar inom arbetsmiljöområdet, vilket betyder att du måste ha förmåga att på ett pedagogiskt sätt framföra dina budskap. Ett krav för tjänsten är att du brinner för arbetsmiljöfrågor och att du har förmågan att arbeta såväl självständigt som i grupp för att kunna uppnå önskat resultat.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
MERITERANDE
• Erfarenhet av arbetsmiljöarbete inom Försvarsmakten eller annan statlig verksamhet
ÖVRIG INFORMATION
Anställningsform: Vikariat, 12 månader. Civil befattning.
Sysselsättning: Heltid.
Arbetsort: Karlsborg
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
Lön: Individuell lönesättning tillämpas.
För upplysningar om befattningen kontakta:
Birgitta Holm, HR-Chef
0505 45 10 00 (växel)
För information om rekryteringsprocessen kontakta:
Petra Eggen, HR-Generalist K 3
0505 45 10 00 (växel)
Fackliga företrädare:
SACO, Annelee Karlström
OFR/S, Mikael Ekelund
SEKO, Daniel Andersson
OFR/O, Tomas Ullfjord
Samtliga nås via 0505 45 10 00 (växel)
Under de kommande jul- och nyårshelgerna har vi något begränsad tillgänglighet men finns i övrigt tillgängliga för eventuell kompletterande information.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2024-01-16. Din ansökan ska innehålla CV, examensbetyg eller andra intyg som är relevanta för tjänsten samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Livregementets husarer, K 3, har snabba och slagkraftiga förband samt en lång erfarenhet inom underrättelseområdet. K 3 utbildar en jägarbataljon och en underrättelsebataljon.
Jägarbataljonen är ett förband med hög rörlighet som ska kunna vara först på plats vid en insats. Underrättelsebataljonen levererar underrättelser genom att använda avancerad teknik, personal på marken och obemannade luftfarkoster (RPAS).
Vid K 3 finns också Försvarsmaktens överlevnadsskola och Flygenheten som ansvar för fjärrstyrda flygsystem samt militär fallskärmstjänst. Här finns också stödfunktionerna Garnisonsenheten och Logistikenheten. Läs gärna mer på denna sida.
Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen.
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa
rekryteringsföretag och säljare undanbedes.